Spinner

Diskutera motorer.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Spinner

Inlägg av Streamerhook »

Nu när insugen är avklarade har turen kommit till att få spinnern på plats. På marknaden finns ett stort antal fabrikat och typer. Jag föredrar de som är gjorda i aluminium och min favorit är av fabrikat Great Planes. För en vanlig Weatherman ska diametern vara 44 mm (1 3/4").
Sp1.JPG
Sp1.JPG (102.12 KiB) Visad 7688 gånger

Spinnerns bakplatta har ett hål som är för stort för propelleraxeln. Då kan man försöka hitta en passande bricka eller göra en dylik i plast. Eller så tar man genvägen och klipper till en bit latextub (samma som används till tankar i F2D). Den passar perfekt på en axel som är 1/4".
Sp2.JPG
Sp2.JPG (110.7 KiB) Visad 7688 gånger
Någon propellermutter följer inte med spinnern och här behöver man en som passar både på propelleraxeln och som i andra ändan har hål för spinnerns skruv. Finns olika varianter att köpa. I mitt fall har vevaxeln gängan 1/4-28 (vanlig på amerikanska motorer) men spinnern vill jag fästa med en M5-skruv. Och blandar man tum- och mm-gängor får man göra muttern själv....... Eftersom spinnerns bakplatta bygger en del blir det inte många gängor kvar för propellermuttern. Därför låter jag muttern gå in i propellern för att få bättre fäste.

Utgår från sexkant aluminiumstång. 20 mm lång - 1/4-gänga 15 mm djup och M5-gänga resten (5 mm). Delen som går in i propellern har en diameter på 8 mm. Ett mått som man hittar på Oliver Tiger, Combat-motorer, Team-motorer etc.
Sp3.JPG
Sp3.JPG (384.1 KiB) Visad 7688 gånger
Senast redigerad av Streamerhook den 18 apr 2020, 16:20, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Spinner

Inlägg av Streamerhook »

Så här ser det ut när man fått dit "brickan" av latexslang och sedan spinnerns bakplatta
Sp4.JPG
Sp4.JPG (471.65 KiB) Visad 7687 gånger

Nu har även propeller och den nya propellermuttern kommit på plats. Jag har valt att låta spinnerns bakplatta ligga an mot motorns ordinarie medbringare. Det gör att spinnern hamnar en bit ut mot vad jag egentligen skulle vilja. Men just nu har jag andra prioriteringar än att fixa en ny medbringare......
Sp5.JPG
Sp5.JPG (465.59 KiB) Visad 7687 gånger

Och här är även själva spinnern ditsatt. Den fästs med en M5-skruv via hål i nosen och skruvas alltså i propellermuttern. Ett av skälen till att jag tycker om dessa spinners är just fästmetoden med skruven i nosen då den går fort att demontera. Vissa plastspinners som har 2 st stjärnskruv som ska in i rätt hål är ju en mardröm jämfört med detta. Så vårt nya motto är: "Aluminium-spinners till alla W-flygare" :shock: :D
Sp6.JPG
Sp6.JPG (122.68 KiB) Visad 7687 gånger
Man kan göra propellermuttern i järn också. Då lär den hålla en livstid..... En aluminium dito kanske slits fortare....men man kan ju i så fall göra en ny ...... Aluminium är ett behagligare material att jobba i jämfört med järn. Har man en baktung modell kan man göra muttern i mässing.
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Spinner

Inlägg av StaffanE »

K&S har mässingsrör som passar i varandra. Börjar man med röret som har id på 1/4" ökar man od med 1/32" för varje större dimension. Förmodar att hålet i bakplattan matchar någonstans.
Bilagor
K&S2.JPG
K&S2.JPG (82.65 KiB) Visad 7667 gånger
K&S1.JPG
K&S1.JPG (56.59 KiB) Visad 7667 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Spinner

Inlägg av Streamerhook »

Jo, jag har sådana rör också. Och började faktiskt med det. Yttersta röret fick man polera av lite för att det skulle gå in i spinnerplattans hål. Men just som jag skulle börja kapa av små rörbitar med rörkapen kom jag på detta med latexslangen. Fram med saxen och så hade jag en bussning på 5 röda. Latmasken tog över...... Rören har ju samma egenskap som en prop-mutter av järn. Dvs håller en livslängd. Men slangen kan köpas på metervara. :shock:
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Spinner

Inlägg av Streamerhook »

När man köper små-proppar från Hobby King följer det med en uppsättning distanser till varje propeller. Inte fel.......
Tittar man på deras hemsida finns det en uppsjö av propellrar. Många är kopior av "kända" fabrikat.

Propellern längst ner är en Graupner Cam Speed och den ovanför är den kinesiska kopian....
P2.JPG
P2.JPG (112.85 KiB) Visad 7653 gånger
Skriv svar