Dragkraft i motorn.

Diskutera motorer.
Gunnar Carlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jan 2015, 09:32

Dragkraft i motorn.

Inlägg av Gunnar Carlsson »

Någon som vet om det finns riktvärden för ur mycket dragkraft man ska ha i en motor på en stuntkärra. jag satte en våg i häcken på min nya kärra idag och kollade. Det blåste för mycket för flygning. Den väger drygt 1700 och jag kunde ställa draget upp till 2,5kg. tänkte om någon visste. Den är eldriven, skall tillägas.
mvh Gunnar Carlsson
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Dragkraft i motorn.

Inlägg av Michael Palm »

Mycket intressant. Jag skall kolla mina flygplan också, fast de är ju glödare :) , men det gör ju inget. Just nu så har jag ju två med OS LA 46, en med Stalker 61 med lite kortare slag, kommer inte ihåg bokstäverna just nu, en Stalker 61 longstroke, och en med Stalker 76. På Alfs och mitt motorprovarflygplan skall jag faktiskt kolla draget på de olika motorerna vi testar. Jag skall kolla med den motorinställning jag har när jag tycker det stuntar bra. Fast, det blir ju en skillnad på glödare på mark kontra i luften, den ändrar ju varvtal när man kommit upp.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Dragkraft i motorn.

Inlägg av Guzzten »

Statisk dragkraft, som detta handlar om, är knepigt. Det är många variabler som påverkar, propellern effektivitet, varvtal och annat. Den modell jag flygitbsist nu, en Time Machine med el, släpper jag på ca 8700rpm med en APC 12x5 thin electric propp. Jag fick öka varvtalet med den snurra mot den Polprop 12x6 jag hade innan, för att få samma prestanda.

När jag flög IMAC hade jag en modell som vägde 13kg och en statisk dragkraft på 22kg, på full gas. I linstunt behövs inte så mycket överskottskraft eftersom modellen aldrig står still i luften, som tex efter en dubbel negativ snaproll på uppåtgående lodlinje i IMAC. En stuntmodell har ju alltid fart framåt.

Det som kan vara i intressant är att prova hur dragkraften ändras med olika propellrar och samma inställning på motorn. Det slutar nog med att man flyger med det som känns bäst endå.
Gunnar Carlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jan 2015, 09:32

Re: Dragkraft i motorn.

Inlägg av Gunnar Carlsson »

Tack för visat intresse. Jag inbillar mig att det kan vara bra, åtminstånde för elsetuper. Det sparar kanske en massa inflygningar när man kör med timer.
Jag hittade faktiskt en notering jag gjorde i våras, min Nobler drog 1350gr när den gick som bäst och totalvikten på den är 1320gr. Så om min nya väger
1750gr, ja jag vet den blev mycket tyngre än beräknat. Men om jag ställer "trotteln" på 1800gr drygt, så kanske man kan spara en massa provflygningar,
tror jag iallafall.
mvh Gunnar Carlsson
Skriv svar