Palmens blåsa

Diskutera motorer.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Palmens blåsa

Inlägg av Streamerhook »

När man flyger Weatherman och försöker kräma ur allt ur sin motor kan det lätt bli så att motorn får för lite bränsle i starten (med en inställning som är bra i luften).

Ett gammalt djungelknep är att fixa en liten "extra-tank" på bränslets väg från tank till motor.

Herr Palm i Kungsbacka (eg Lindome) testade, med gott resultat, detta i höstas och nu vill jag inte vara sämre. Har gjort tre olika varianter på detta.
IMG_7182.JPG
IMG_7182.JPG (144.27 KiB) Visad 17799 gånger
Variant 1 är gjord av glasfiber, epoxi och alurör. Först svarvade jag till mallar (med rundad topp!!) och hål för matningsröret. Efter att rörbitar kapats till är det glasfiber och epoxi som gäller. När båda bitarna härdat slipas de till i kanterna och limmas sedan ihop. Den ena mallen har alltså en mindre diameter som gör att den mindre biten går att skjuta in i den större. Vikt 1.3 gram. Eftersom den är gjord i epoxi funkar den bara för dieselbränsle.
IMG_7184.JPG
IMG_7184.JPG (261.56 KiB) Visad 17799 gånger
Variant 2 är också gjord av glasfiber, epoxi och alurör. Men här slipade jag till en bit cellplast och stack in matningsrören i. Sedan klädde jag allt med glasfiber och epoxi. När det härdat spolade jag igenom "tanken" med aceton så att cellplasten försvann. Vikt 1,3 gram. Passar också bara för dieselbränsle. Just nu ser de lite grova ut då de inte är färdigslipade på utsidan......
IMG_7186.JPG
IMG_7186.JPG (385.62 KiB) Visad 17799 gånger
Variant 3 är gjord av kopparrör där jag först lödde på lock i varje sida. Tänk på att göra hål för matningsröret när lock 1 lötts dit. Det är aldrig bra att löda ihop ett slutet utrymme då varm luft expanderar. Efter att lock 2 lötts dit löder man dit båda matningsrören. För att det verkligen ska hålla har jag använt hårdlödning. Innan användning ska jag klä dem med en bit slang av den typ combatflygarna använder för napptankar. Detta för att den inte ska ligga och skava mot motorn. Vikt 4 gram. Funkar för både glöd och diesel. Storleken på alla varianterna är ca 1 x 2 cm.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Palmens blåsa

Inlägg av Tummen »

Har också en variant av "Palmens blåsa" på min 40:a, funkar bra
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Palmens blåsa

Inlägg av Michael Palm »

:) Kul att ha gett namn åt en linflygpryl!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Palmens blåsa

Inlägg av Streamerhook »

Morgonstund har guld i mun(d) ...... stund måste ju rimma på mund.....

När man vaknar till ett soligt väder med blå himmel är det bara att packa bilen med flygväskan och ge sig ut till fältet.

För tester med Palmens blåsa.

Första testet för några veckor sedan blev inte så lyckat då KB 3.5-halvan blåste stift hela tiden. Nu har den blivit omshimsad och fått lite mer volym.

Första flygningarna (utan PB) gav goda resultat och stiftet höll och farten var fortsatt bra trots kompändringen.
Sedan monterades PB och nålen skruvades in ett halvt varv. Det visade sig fungera utmärkt och då det nog finns lite marginal till att skruva in nålen visade tidtagningen att flygfarten kunde ökas med ca 1 sekund på 10 varv.

Nu kanske Tomas kan få sig en match i Karlskoga!!??
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Palmens blåsa

Inlägg av Lelle Nord »

Kul att en blåsa på matarslangen får motorn att suga bättre i starten. Undrar varför? Den borde göra varken till eller från men tydligen gör den det.
Lite som humlan som inte borde kunna flyga :arrow: :?:
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Palmens blåsa

Inlägg av Michael Palm »

Det är inte en vanlig blåsa, det är Palmens blåsa..... :D Tanken är en triangeltank med matarrör i framkant så teorin var att bränslet trycktes bakåt vid start av den enorma accelerationen som en Weatherman har ;) Motorn dog efter några meter, eller sackade mycket. Dog den inte kom den igång efter ett halvt varv ca. För att den inte skulle dö så fick man vrida ut nålen, med för rik gång och dålig tid som resultat. I min original"blåsa" gjord av 10 mm mässingrör, ca 15 mm långt, så gick röret från tank till framkant av "blåsan" , matningen till motorn från bakkant. Tanken var att när planet accade iväg så fanns det soppa i "blåsan" tills centrifugalkraften tryckte fram soppa till motorn igen.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Palmens blåsa

Inlägg av Lelle Nord »

Men i teorin borde den likväl inte fungera.
Slang med blåsa är som ett enda långt rör, helt fyllt med bränsle i starten. För att det ska kunna fungera måste blåsan frikopplas från tanken under axxet och soppan i blåsan som motorn suger i sig måste omedelbart ersättas med luft från atmosfären, annars blir det likförbaskat undertryck i blåsan och motorn hackar.
Fanken vet varför det ändå tycks funka?
Däremot hade salig Ehnwall en fiffig "axxpump" på sina GoodYear-modeller. Långa påfyllnings och skvallerrör som nådde nästan ända fram till propellern. Det var inte nån propellereffekt som gjorde't utan vätskepelareffekten precis i starten. Men jag tror mecken måste vara snabb å släppa....
Tror Niklas K. har hans kärra/or.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Palmens blåsa

Inlägg av jerker »

:roll: Lelle han kan han! :D
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Palmens blåsa

Inlägg av Streamerhook »

Lelle
Det är inte bara en blåsa.
Micke försökte förklara hur rören sitter i blåsan och det är hemligheten. Det är inte en bit tjocksre rör med rör i varje ände. Gör det skulle inte hjälpa
Varje rör går helt in till blåsans bakkant. Man säga omlott
När jag är hemma igen kan jag rita en skiss. Om inte micke gör det först
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Palmens blåsa

Inlägg av Lelle Nord »

Tyckte mig se att dom låg omlott men det hjälper inte. Vätskepelaren börjar likväl i tanken.
Skriv svar