Blanda bränsle

Diskutera motorer.
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Blanda bränsle

Inlägg av StaffanE »

När vi var i Bitterfeld hade vi en diskussion om att blanda bränsle, tex om 1 dl olja + 1 dl nitrometan = 2 dl. Man kan tänka sig att molekylstorlekarna gör att det inte blir så (tänk sand i en behållare med golfbollar). Då kan det bli fel blandningsförhållande. Spelar kanske inte så stor roll om motorn går bra, men man vill kanske ändå veta.
Jag brukar blanda mitt bränsle med mitt "kalibrerade" plastmått. Kalibreringen är gjord med vatten och våg. Har markeringar för 20 % olja, 5/10/15% nitrometan och metanol upp till 100 %.

Experimentet:
Jag fyllde först på olja upp till 20 %. Därefter mätte jag upp 200 ml (10 %) nitrometan med mätglaset, jag fått av Ingvar Nilsson i Kungsbacka, och hällde i det. Det hamnade precis på 10 % strecket. Därefter samma sak med metanol, 1400 ml. Hamnade på strecket.

Slutsats:
Med den mätnoggrannhet jag har med plastmåttet, spelar eventuellt fel pga molekylstorlekar inte någon roll.
Bilagor
Mätglas_Fotor.jpg
Mätglas_Fotor.jpg (45.55 KiB) Visad 11868 gånger
Mått_Fotor.jpg
Mått_Fotor.jpg (118.35 KiB) Visad 11868 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Blanda bränsle

Inlägg av jerker »

:roll: Jag använder mitt dl. mått och tar på en höft! :D Det går det me!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Blanda bränsle

Inlägg av Michael Palm »

Då kan du äntligen sova nu Stafffan ;)
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Blanda bränsle

Inlägg av jerker »

:roll: Ett en liters mått! Är bra att ha!
Bilagor
DSC_2648 (2).jpg
DSC_2648 (2).jpg (114.11 KiB) Visad 11826 gånger
pgerts
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2015, 08:00

Re: Blanda bränsle

Inlägg av pgerts »

Procenten Helge!
Dansk öl är ju alltid starkare än den svenska...........
Köper man lättöl så kan det vara 2,2% eller 2,8% -------- fast lika starka (eller svaga ska det kanske vara).

Hörde om en som fick apoteket att blanda dieselsoppa och det blev en helt annan blandning än vad han förväntade sig för de blandade på en våg.

Egentligen så är det viktprocent som borde gälla när man har med kemiska grejor att göra. En korrekt kemisk blandning görs i mol som har en vikt.
Nu är väl detta tämligen ointressant såvida man inte ena gången blandar på vintern då det är minusgrader och nästa gång i högsommarvärme.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Blanda bränsle

Inlägg av jerker »

:roll: I Iran tror man att dricker man Metanol så klarar man sig från Corona! Har gått rykten så många sjuka!
Skriv svar