Hallo!
Har en HP40 Goldtop I min "lakester 40".
Det är ett monster till motor som verkar kunna dra hur stor propeller som helst utan att storkna.
Får ge den duktigt med bränsle för att den inte skall rusa och hålla på.
Kör med 20/80 soppa och ett varmt Fireball stift.
Bränsle törsten ställer till besvär då soppan tar slut efter 3 min. Har byggt en större tank som ger mig 5.5 min.
Plockade isär motorn idag och höjde överströmmningskanalerna 0.8 mm.
Såg nu att det finns en "boostport" också. Tror att om man kan blockera den så kommer "racermotorn" att lugna ner sig och bli lite som en Volvo 240. Förhoppningsvis så drar den mindre bränsle också.
Kanalen är helt öppen mot kolven . Har läst att det används balsa, epoxy m.m på andra motorer som har extra kanalmen det känns lurigt här där det är helt öppet .
Någon som har erfarenhet av detta här.
Gillar ju motorn och vill gärna ha den kvar I modellen som flyger kalas. 5.5 minuter känns dock lite snålt tilltaget för semistunt.
HP40 Goldtop
HP40 Goldtop
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: HP40 Goldtop
Mindre tratt?
Minska kompen?
Minska kompen?
Re: HP40 Goldtop
Vågar inte experimentera med att lägga igen "Boost"-kanalen så nu när jag fått tag på nya lager till motorn så blev det ihop montering idag.
Har höjt överströmningskanalerna ca:0,8 mm och höjt kompet genom att ta bort ett "tjockt" shims på den. Nu är det ett tunt shims bara.
Provade att starta och köra den här hemma. Det är ju svårt att utvärdera något men gångtiden blev iallafall 7 min och 50 sekunder.
Den var ju 5 min och 30 sekunder förut så något har det ju gjort.
Vädret ser ut att bli ok imorgon så förhoppningsvis så kan "Lakester 40:an" få luft under vingarna igen
Over and out
From
"Three Corner Hangar"
Har höjt överströmningskanalerna ca:0,8 mm och höjt kompet genom att ta bort ett "tjockt" shims på den. Nu är det ett tunt shims bara.
Provade att starta och köra den här hemma. Det är ju svårt att utvärdera något men gångtiden blev iallafall 7 min och 50 sekunder.
Den var ju 5 min och 30 sekunder förut så något har det ju gjort.
Vädret ser ut att bli ok imorgon så förhoppningsvis så kan "Lakester 40:an" få luft under vingarna igen
Over and out
From
"Three Corner Hangar"
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.