HP40 Goldtop

Diskutera motorer.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

HP40 Goldtop

Inlägg av Tummen »

Hallo!
Har en HP40 Goldtop I min "lakester 40".
Det är ett monster till motor som verkar kunna dra hur stor propeller som helst utan att storkna.
Får ge den duktigt med bränsle för att den inte skall rusa och hålla på.
Kör med 20/80 soppa och ett varmt Fireball stift.
Bränsle törsten ställer till besvär då soppan tar slut efter 3 min. Har byggt en större tank som ger mig 5.5 min.
Plockade isär motorn idag och höjde överströmmningskanalerna 0.8 mm.
Såg nu att det finns en "boostport" också. Tror att om man kan blockera den så kommer "racermotorn" att lugna ner sig och bli lite som en Volvo 240. Förhoppningsvis så drar den mindre bränsle också.
Kanalen är helt öppen mot kolven . Har läst att det används balsa, epoxy m.m på andra motorer som har extra kanalmen det känns lurigt här där det är helt öppet .
Någon som har erfarenhet av detta här.
Gillar ju motorn och vill gärna ha den kvar I modellen som flyger kalas. 5.5 minuter känns dock lite snålt tilltaget för semistunt.
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: HP40 Goldtop

Inlägg av Streamerhook »

Mindre tratt?

Minska kompen?
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: HP40 Goldtop

Inlägg av Tummen »

Vågar inte experimentera med att lägga igen "Boost"-kanalen så nu när jag fått tag på nya lager till motorn så blev det ihop montering idag.
Har höjt överströmningskanalerna ca:0,8 mm och höjt kompet genom att ta bort ett "tjockt" shims på den. Nu är det ett tunt shims bara.
Provade att starta och köra den här hemma. Det är ju svårt att utvärdera något men gångtiden blev iallafall 7 min och 50 sekunder.
Den var ju 5 min och 30 sekunder förut så något har det ju gjort.
Vädret ser ut att bli ok imorgon så förhoppningsvis så kan "Lakester 40:an" få luft under vingarna igen :mrgreen:

Over and out
From
"Three Corner Hangar"
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Skriv svar