RoJett 67 LSRE

Diskutera motorer.
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

RoJett 67 LSRE

Inlägg av Lelle Nord »

Tänkte ge mig på ett aningen svårförklarat problem som har med venturiinsatsen i RoJett 67 att göra, men som även kan gälla för alla motorer med denna typ av venturilösning(se skiss). Dock är det bara ett problem i stunt för hängande och stående motorer.
RoJett 67 Venturi.png
RoJett 67 Venturi.png (19.33 KiB) Visad 10908 gånger
RoJett 67:ans venturi har bara O-ringstätning ovanför nålröret men inget under. Då venturit glappar nån tiondels millimeter i sätet och nålröret inte sitter med presspassning mot venturit bildas därför spalt där en del av bränslet kan ta en "genväg" in i motorn(se skiss igen).
Mått "A" anger höjdskillnaden mellan den avsedda sugpunkten och stället där bränslet kan smita in närmare vevaxeln. På min egen RoJett är måttet "A" ca: 7mm och funderingen är att medelsugpunkten då hamnar nånstans inom området för mått "A".
Stämmer min teori förklarar det varför min RoJett alltid har gått rikare på rygg, trots mellanlägg under motorfästena. Den förklarar även varför skillnaden i gång på rygg har varierat lite mellan flygningarna. Venturit har helt enkelt glappat och när jag chokat före start har det vickat lite och slumpmässigt hamnat i ett mer eller mindre tätande läge.
Nu blir det ett nytt plastventuri med tätande presspassning mot både vevhus och nålrör. Jag kommer dessutom göra det ställbart för att enklare kunna finjustera gången mellan rygg och plan. Må detta leda till bättring.
Synpunkter?
Lelle Nord
PS
De e kul me svarv!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: RoJett 67 LSRE

Inlägg av jerker »

:roll: Hej! Kan du även visa hur du gjorde
mitt Super Tigre utbyt bara in sug! Som
kunde ha olika storlekar att byta med. In
stick modell. Jerker.
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: RoJett 67 LSRE

Inlägg av Lelle Nord »

Lättbytt insats i venturi med genomgående nålrör visar jag gärna, men vid ett senare tillfälle. Inte alldeles enkelt att frambringa lättbegripliga bilder i Paint då jag inte har nån större vana vid det programmet. RoJettventurit höll på att knäcka mig...... ;o)
Men håll ut, endera decenniet dyker den upp.

Lelle Nord
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: RoJett 67 LSRE

Inlägg av StaffanE »

Jag vet att en del tätar runt nålröret med silikon. Vet inte om det hjälper ditt specifika problem, men jag tror det är viktigt att det är tätt här.

-Staffan
Bilagor
IMGP1888_Fotor.jpg
IMGP1888_Fotor.jpg (100.9 KiB) Visad 10859 gånger
IMGP1887_Fotor.jpg
IMGP1887_Fotor.jpg (62.63 KiB) Visad 10859 gånger
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: RoJett 67 LSRE

Inlägg av Lelle Nord »

Tack för tipset! Silikon skulle säkert funka, men jag krånglar till det och gör ett nytt i alla fall. Vill ju ha det ställbart också....
Lelle Nord
Skriv svar