Fox 35

Diskutera motorer.
Per
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jan 2015, 21:10

Fox 35

Inlägg av Per »

Jag har kommit över en Fox 35 i bra skick. Vilket bränsle bör användas, syntet- eller ricin-olja? Går den bra utan nitro?
Motorn kom utan dämpare, var hittar man en sådan?
/per
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Fox 35

Inlägg av Michael Palm »

Minst 25% olja. Jag kör med 28%, hälften/hälften, syntet och ricin. 5% nitro räcker för mig. Jag har provat men jag tycker inte den går bra utan nitro, för lite ooomph som de säger i america :) Angående ljudämpare så finns tungdämpare här: https://www.rsmdistribution.com/index-2.htm och här: http://brodak.com/engines/mufflers.html. Jag har kört med Enya 15 ljuddämpare som jag borrat ut i utblåset, och någon nättare OS dämpare jag inte kommer ihåg numret på just nu. OS e-3030 dämpare passar också men den är stor. Det finns några till, men jag måste leta upp mina anteckningar, så det kommer imorrn. Och en fråga: Vilken version av Foxen har du? det finns utan fästöron, med klena fästöron och med redig gjutning och borrade hål för ljuddämpare.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Fox 35

Inlägg av Michael Palm »

Här kommer lite bilder på några av mina Foxar. Först den gamla gamla utan fästöron. Här är Enya 15 dämparen med klamma runt motorn, man måste dock fila lite i dämparen för att den skall passa bra
1.JPG
1.JPG (72.23 KiB) Visad 9968 gånger

Den gamla versionen med klena fästöron. Här är en originaldämpare, men jag har satt rör emellan öronen och dämparen, det skall väl bli säkrare så inte öronen går av. Men har man en profilare och drar i backen så ryker de nog ändå.
2.JPG
2.JPG (73.58 KiB) Visad 9968 gånger
Och här den nyare versionen med lite stabilare gjutning. Här är det en OS 762 dämpare.
3.JPG
3.JPG (78.22 KiB) Visad 9968 gånger
Enya och OS dämparna har jag borrat ut till 8mm utloppshål, det är vad de rekommenderar som kan det här för att värmen i motorn inte skall bli för hög, och mina har gått bra med detta. Lite högt ljud blir det dock, men allt är relativt :roll:
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Per
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jan 2015, 21:10

Re: Fox 35

Inlägg av Per »

Hej Mikael,

mellanmodellen är det, små öron. Tack för hjälpen.

/Per
Skriv svar