Fox35 oljeindränkt modell

Diskutera motorer.
StefanOlsson
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26

Fox35 oljeindränkt modell

Inlägg av StefanOlsson »

Har en Fox35 i en Nobler som bara på en flygning kladdar ner modellen oerhört.
Vingen är oljeindränkt på både över och undersidan och även kroppen från spinner och bakåt.
Jag är ovan vid Fox men skall den verkligen söla så mycket.
Om så är fallet hur står ni ut ni som flyger Fox35?

Jag använder originaldämparen och ett bränsle med 28% olja hälften Benol Ricin och resten Klotz syntet.
Är oljan för tunn för denna motor?
Motorn är begagnad och har säkert gått några timmar men verkar fungera bra på detta bränsle.

Är det någon som har någon ide hur jag skall göra för att minska oljesölet?

Om man nu skall byta motor finns det någon lämplig motor som man kan byta till utan att behöva ändra monteringshålen i kroppen?

Tacksam för alla svar.
/Stefan
Affe Lindholm
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 jan 2015, 14:03
Ort: Ekenäs Finland

Re: Fox35 oljeindränkt modell

Inlägg av Affe Lindholm »

Hej Här kommer ett svar från Finland,vad jag vet så bör procenten ricinolja var 28-29 och aldrig blandat med syntet,jag kör på metanol 62 ricin 28 och nitro 10. Hälsningar Affe Lindholm. kladdig modell går ej att unvika.
StefanOlsson
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26

Re: Fox35 oljeindränkt modell

Inlägg av StefanOlsson »

Tack Alf
Jag provar ned enbart 28% Benol Ricinolja i bränslet så får vi se om det blir någon skillnad.
Ove A
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 apr 2016, 16:12

Re: Fox35 oljeindränkt modell

Inlägg av Ove A »

Hej, jag använde Fox 35 många år och fick erfara att det kom mycket olja på modellen. Oljan i den här motorn fungerade inte bara som smörjning utan också som tätning och kylning. När jag började med den här motorn så använde jag risinolja som jag tyckte sotade mycket och började då använda Catrol M som inte sotade så mycket och inte var så klibbig och liknar Klotz BeNol. Jag blandade 25% olja 5% nitro jag tyckte det var enklare att blanda så, blandade alltid 5 L åt gången. Jag provade 25% Castrol MSSR syntetisk när den var ny och skulle vara bra, men det var mycket dåligt för den här motorn, blev svag och mycket varm.
Ove
Skriv svar