Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Bygge och ytbehandling.
Cjoslotcjo
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 nov 2020, 20:35

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Cjoslotcjo »

Hej Niklas
Kolfiberfrågor:
Hur tjockt är landningsstället?
Ytterdiameter på stötstången?

Snyggt bygge du gör

/cjo
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Tack Christian,
Om jag har förstått din fråga rätt så är landningsstället 3,8 mm tjockt. Ytterdiametern på stötstängerna är 4 mm.
Vikten_på stället_hamnade_på_37_gram.jpg
Vikten_på stället_hamnade_på_37_gram.jpg (319.28 KiB) Visad 3700 gånger
Idag har vinge, stabbe och rodren fått ett lager dope. Snart dags för klädsel med SIG Silkspan.
Landningsstället har bantats ner på bredden och väger nu 37 gram (Innan slipning - 45,5 gram).
Första hjulkåpan är på plats och förhoppningsvis har jag lyckats montera den andra imorgon.
Metoden jag använder finns att finna i Lina nr 2 2006: http://slis.org/_Media/2006_lina_2.pdf
Pipfäste_från_Dave_Brown.jpg
Pipfäste_från_Dave_Brown.jpg (258.44 KiB) Visad 3700 gånger
Hjulkåpan_skruvas_fast_med_en_4-40-skruv.jpg
Hjulkåpan_skruvas_fast_med_en_4-40-skruv.jpg (291.57 KiB) Visad 3700 gånger
Landningstället_under_uppbyggnad.jpg
Landningstället_under_uppbyggnad.jpg (255.94 KiB) Visad 3700 gånger
Kroppen_kapad_och förberedd_för_limning.jpg
Kroppen_kapad_och förberedd_för_limning.jpg (270.61 KiB) Visad 3700 gånger
Kroppen är nu itusågad och förberedd för limning på vingen.
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Johan Rasmussen »

Varför inte justerbart? Enda sättet att verkligen utröna effekten på just ett specifikt exemplar. På profilkkropp är det ju lätt. Men inte sett det på en riktig kropp. Kanske en cool utmaning? -Ras
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Hej Johan!
Nu blir jag nyfiken! Vad menar du att jag borde göra justerbart på modellen?
Är det landningsstället som du syftar på?
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av göran-olsson »

Låt mig gissa att han menar utåtriktningen av motorn. Jag hör inte till de troende när det gäller fördelarna med detta.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Så klart menar Johan motorn! Tack Göran!
Det finns olika åsikter huruvida om utåtriktning av motorn är bra eller inte bland oss stuntflygare.
Båda två fungerar och det är som vanligt för- och nackdelar med båda. Jag har som sagt provat båda och upplever att jag har märkbart bättre linsträckning över 45-grader med utåtriktad motor vilket ger lite extra marginal när det blåser.
Mitt val att fästa motorn i två aluminiumplattor som sedan skruvas i modellen ger mig möjlighet att ändra vinkeln i efterhand genom att borra upp hålen lite i plattorna om så skulle behövas. Jag har tidigare använt ett klämfäste men jag upplevde att det var lite svårare att hitta tillbaka till samma vinkel på motorn vid i och urtagning.
Bilagor
Motorfästet.jpeg
Motorfästet.jpeg (257.42 KiB) Visad 3563 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport söndag 19 februari

Under veckan som gått har jag strukit på Randolph Butyrate Dope i omgångar på vingen, stabben, flaps och höjdroder. Nu i helgen har allting klätts med SIG Silkspan. Under tiden jag väntat på att lacken ska torka så har jag fixat lite småsaker som t ex att tillverka tankanslutningen. Till detta använde jag som vanligt en bit mässingsplåt och ø 3,2 mm mässingsrör som löds samman. Den här byggmetoden har jag lärt mig genom att snegla på Staffans modeller.
Passade också på att kapa av botten på kakformen. Ovandelen av kakformen ska så småningom bli nosring på kärran - tack Erik Björnwall för den smarta idén! Tradera är en bra källa där man kan hitta denna typ av kakform för den som vill prova konstruktionen.
Nästa stora steg i bygget blir att limma ihop vingen och stabben med kroppen.
Tankanslutningen.jpg
Tankanslutningen.jpg (195.82 KiB) Visad 3493 gånger
Tankanslutningen är bara provmonterad och limmas först när kärran är målad.jpg
Tankanslutningen är bara provmonterad och limmas först när kärran är målad.jpg (342.54 KiB) Visad 3493 gånger
Kakformen är förberedd för montering.jpg
Kakformen är förberedd för montering.jpg (151.95 KiB) Visad 3493 gånger
Klädsel med SIG SIlkspan lackas fast med Randolph Butyrate Dope.jpg
Klädsel med SIG SIlkspan lackas fast med Randolph Butyrate Dope.jpg (299.37 KiB) Visad 3493 gånger
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av ErikB »

Erik "kakformen" Björnwall får tacka för en fantastisk bygganvisning på nätet. Följer man den kan vem som helst bygga en tävlingsduglig stuntkärra!
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport fredag 23-03-03

Tack för din kommentar Erik! Kul att du följer mitt bygge!

De senaste veckorna har ägnats åt ytbehandling av vinge, stabilisator, flaps och höjdroder.
På förra modellen (min andra Thunder Gazer) provade jag att spreja en porfyllare/primer av egen blandning. Blandningen bestod av färgad dope som blandats med Aero 1 * och thinner.
Man kan använda vilken färgad dope som helst men idealet är förmodligen en neutral grå. I mitt fall råkade jag ha ett par deciliter ljusblå dope över från målningen av GT 40-kärran. Den här gången har jag provat att pensla på min blandning vilket verkar fungera lika bra. Det blir möjligtvis lite mer slipning men slutresultatet blir det samma.

På tal om slipning – Jag kan varmt rekommendera ett slippapper som heter 3M Hookit Flexible Abrasive och finns i flera kornstorlekar från 400 till 1500. Det är egentligen fel att kalla det för slippapper då baksidan verkar vara av någon form av tunt syntetmaterial. Sliparken är mjuka, följsamma och håller länge. De är avsedda både för våt- och torrslipning. Klart det bästa jag provat. Jag får tacka Staffan Ekström som för några år sedan tipsade mig om dessa förträffliga slipark.

På några ställen har jag också använt Hagmans Stålplast. Det fyller lite bättre och är slipbart redan efter någon timma. Nackdelen är att det är tyngre och har en tendens att rinna.
Jag vägde en av höjdroderhalvorna och konstaterade att den ökade med endast 3,5 gram efter att jag lagt på 6 lager dope, klädsel med silkspan samt min egen primerblandning. Det var förvånande lite.

* Aero 1 är ett puder (zinkstearat) som är avsett att användas som porfyllare och saluförs av Randy Smith på Aero Products.
Flapsen har också fått ett lager av min primer-blandning.jpg
Flapsen har också fått ett lager av min primer-blandning.jpg (299.59 KiB) Visad 3317 gånger
Färgad dope blandad med thinner och Aero Filler används också som porfyllare och primer .jpg
Färgad dope blandad med thinner och Aero Filler används också som porfyllare och primer .jpg (127.15 KiB) Visad 3317 gånger
Höjdroderhalvan ökade med 3,5 gram i vikt efter 6 lager dope, silkspan och porfyllare.jpg
Höjdroderhalvan ökade med 3,5 gram i vikt efter 6 lager dope, silkspan och porfyllare.jpg (340.49 KiB) Visad 3317 gånger
Slipning av flapsen med 3M flexible P400.jpg
Slipning av flapsen med 3M flexible P400.jpg (334.4 KiB) Visad 3317 gånger
Hagmans Stålplast primer på vingtippskarvarna.jpg
Hagmans Stålplast primer på vingtippskarvarna.jpg (120.8 KiB) Visad 3317 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport onsdag 8 mars, Internationella kvinnodagen!

I helgen som gick limmades vingen ihop med kroppen. Det är en hyfsat kritisk del av bygget som behöver bli rakt för att få till en välflygande modell. För att lyckas med detta till 100 procent behövs ett stort och absolut rakt byggbord. Tyvärr har jag inte tillgång till något av detta vilket är ett problem som jag ska försöka lösa i framtiden.
Den här gången hittade jag en hyfsat rak plätt på golvet i ett av rummen inne i bostaden som fick bli underlag. Jag hade ett stort ark papper där jag ritat två vinkelräta linjer i ett kors. På dessa linjer placerades kroppens centrum respektive vingens bakkant. Jag hade några mallar också som hjälpte mig att kontrollera att vingen satt rakt innan limning. Det krävdes lite pyssel och justeringar innan allt punktlimmades med CA-lim. Slutligen limmades vingen med 30-min epoxi utblandad med mikroballonger. Jag passade också på att limma fast plywoodplattorna som håller fast roderoket.
Vingen provas i kroppen innan limning.jpg
Vingen provas i kroppen innan limning.jpg (375.27 KiB) Visad 3205 gånger
Använde yttre bitarna av cellplasten som var över efter vingen till uppallning till rätt höjd.jpg
Använde yttre bitarna av cellplasten som var över efter vingen till uppallning till rätt höjd.jpg (295.24 KiB) Visad 3205 gånger
Använde  stödmallar med ett märke vid 44 mm till att kolla att vingen hamnat rätt innan punktlimning med CA-lim.jpg
Använde stödmallar med ett märke vid 44 mm till att kolla att vingen hamnat rätt innan punktlimning med CA-lim.jpg (367.44 KiB) Visad 3205 gånger
Vingen limmades fast permanent med 30 min epoxi blandad med mikroballonger.jpg
Vingen limmades fast permanent med 30 min epoxi blandad med mikroballonger.jpg (207.81 KiB) Visad 3205 gånger
Dax att justera in längden på stötstången till höjdrodret.jpg
Dax att justera in längden på stötstången till höjdrodret.jpg (238.03 KiB) Visad 3205 gånger
Skriv svar