Vingar i cellplast/glasfiber/epoxi

Bygge och ytbehandling.
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Vingar i cellplast/glasfiber/epoxi

Inlägg av Johan Rasmussen »

Hej!
Har nån erfarenhet av att bygga stuntvingar i blå cellplast med glasgiber/epoxi- beklädnad? Dvs utan balsa.
Eller nån länk till liknande?
Mvh Rasmus
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Vingar i cellplast/glasfiber/epoxi

Inlägg av Michael Palm »

Jag har testat lite olika typer av vingar, men just den blå har jag inte provat att klä med glasfiber. Däremot provade jag glasfiber och epoxi på en vanlig vit friggovinge. Det var med SIG:s glasfiberväv, 25gr kvadraten har jag för mig. Det var en fullstor stuntvinge ca 1550 spännvidd. Jag gjorde den helt färdig med ok och allt. En 50mm remsa i skarven, sedan en bredare som gick ut ca 300mm på var sida från cc. Efter det klädda jag hela vingen med ett lager till, så det var 3 lager över skarven. När allt härdat testade jag att böja över knät, då gick den av ca 200mm utanför där det var två lager. Väven gick av på ena sida men den hängde i väven på andra sidan. Jag hade ingen balk i. På en blå tror jag det räcker med ett lager väv över hela om man har en balk i. Jag har testat med papper och siden utan balk på blå. Det flexar lite grann på 1200 vinge, men ddt håller. På en 1400 vinge satte jag 2×7mm balsalister uppe och under. Ett lager siden över allt plus 40mm bred remsa siden över listerna. Allt lackades fast med vattenbaserad p-u lack, det blev styvt. Alla har varit urholkade.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Vingar i cellplast/glasfiber/epoxi

Inlägg av Johan Rasmussen »

Tack Mikael för bra input!
Jag skall göra lite provbitar i olika varianter
Har nu bra erfarenheter från mitt Peanut- bygge i blå cellplast. Det är ju superhärligt att sitta med en god IPA och sakta slipa fram de former man önskar.....
Återkommer.
Rasmus
FB_IMG_1672663907043.jpg
FB_IMG_1672663907043.jpg (99.88 KiB) Visad 3310 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Vingar i cellplast/glasfiber/epoxi

Inlägg av Michael Palm »

Ja, xps som den kallas är kul att jobba med, jag tror den är lättare än balsa per kubik ellet vad man skall kalla det. Jag har gjort kroppsöver o underdelar i xps. Lätt att forma, men jag har inte lyckats att få en hård yta som tål tryck. Har grundat med epoxi men ej fortsatt med glasfiber, bara siden eller kolfiber som lackats fast med nämda golvlack. Det blir lätt tryckmärken i ytan. Först hade jag lösningsmedelsbaserad färg som finnish, tänkte at lösningsmedlet gick igenom och gjorde xps:n mjuk. Provade med vattenbaserad färg sen, det blev bättre men inte lika tryckresistent som balsa med samma typ av ytbehandling.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Vingar i cellplast/glasfiber/epoxi

Inlägg av Johan Rasmussen »

Jag använder till XPS-kroppar och andra XPS-konstruktioner som pluggar mm Interglas 92110. En symmetrisk fin och smidig väv som väger 163g/m2. Den använder vi inom Segelflyget för finare reparationer i ett eller flera skikt tillsammans med lamineringsepoxi.
Den blir mättad med pensel/moddlare exact 0,2mm tjock per lager. Och ger ett bra skal i ett lager på en slipad XPS- yta.
Har gjort en provbit med 1-10 lager (dvs 0,2-2mm) jag kan känna på för att få en uppfattning om den styvhet jag är ute efter för att välja antal skikt.
Men på en slipad XPS- yta räcker 1 lager gott för att få en tålig yta både hållfasthetsmässigt och för skydd mot tryckskador.
IMG_20230108_212447_1_copy_472x265.jpg
IMG_20230108_212447_1_copy_472x265.jpg (98.59 KiB) Visad 3138 gånger
Cjoslotcjo
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 nov 2020, 20:35

Re: Vingar i cellplast/glasfiber/epoxi

Inlägg av Cjoslotcjo »

Hur blir vikten på glasfiber+epoxy om man gämför med 1,5mm balsa?
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Vingar i cellplast/glasfiber/epoxi

Inlägg av Johan Rasmussen »

Hej.
Jag kan göra en provbit och väga.
Vinsten tycker jag är att slippa holka ur balsaklotsar vilket jag tycker är ett elände.... (gäller kroppar)
Återkommer
-Rasmus
Skriv svar