Gångjärn på flaps

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Gångjärn på flaps

Inlägg av Michael Palm »

Varför har många/de flesta stuntare dubbla gångjärn på flapsen längst ut på vingen? Jag har svårt att tänka mig att det blir mer påfrestning där ute. Är det en säkerhet ifall man limmat dåligt?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Gångjärn på flaps

Inlägg av Niklas_L »

Randy Smith skriver på Stunt Hanger så här om hans anledning att använda två gångjärn ytterst:

”I have been using two hinges at the tip of the flaps since 1972, after I had the end hinge break on 2 models and saw them break on several others, if you look at the flap end when a plane is running on the ground the ends of the flaps are vibrating most, Never had a problem since I started using 2 hinges out at the tips.”

Jag har på mina senaste modeller bara använt ett gångjärn längst ut på flapsen och inte haft några problem. Kanske beror det lite på vilken typ av gångjärn man använder.
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Gångjärn på flaps

Inlägg av StaffanE »

Har aldrig haft.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Gångjärn på flaps

Inlägg av Michael Palm »

Tack. Bra, då är jag lugn.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar