Linöglor alá Nord

Bygge och ytbehandling.
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Linöglor alá Nord

Inlägg av Lelle Nord »

Frank Wadle visade på ett utmärkt sätt i LINA nr:1_19 hur han gör stuntlinor. En i mina ögon enkel och pålitlig metod som verkar ge smäckra och hållbara linöglor. Jag spann vidare på idén men valde att bocka röret lite annorlunda och ersätta koppartråden med tunn kevlartråd som fixeras med ZAP Thin.
I övrigt följer jag Frank Wadles metod helt, nästan...

Röret(mässing) är den minsta dimensionen hos K&S Precision Metals: #815035 1/32" x .006 (øy0,8 x øi0,5).
Kevlartråden har jag hittat på olika tävlingsplatser genom åren men känner inte till var eller vem man kan beställa av.
Cyanolimmet (ZAP Thin) fixerar förbandet och sugs upp bra av kevlartråden, som i sig är långt mycket starkare än koppartråd. Har inte provat men tunn tandtråd eller modern fiskelina(spider web) har nog också tillräcklig styrka. Koppartråd är mer tveksamt.
Krympslangen är runt 2,2 mm utvändigt men det styrs bla av hur mycket tråd du vevar på.

I bilderna nedan försöker jag visa tillvägagångsättet. Fast inte lika bra som Frank förstås.
Några tips innan du börjar: För att inte glömma, träd först på bägge rören och bägge krympslangarna på ena änden av linan. Det gäller att ha det andra röret innanför den (lagom) skarpa bock man senare gör för att märka ut linlängden. Trär man på röret efteråt tvingas man räta ut bocken något igen vilket kan ge en onödig försvagning av linan precis där den ska låsa(hänga) fast över rörkanten.
Krympslangarna är bra att ha på plats när man sen lindar ut så man får samma färg i bägge ändarna plus att det kan vara svårt att få krympslangen över själva öglan.
Men det är klart, glömmer man rör och krympslang innan man gör bocken kan den alltid kapas bort, rör och slang träs på och en ny bock kan göras 10mm in.

Linänden bockas över kanten på röret och klipps helst av(ca: 10mm långt) före pålindning.
Röret, ca: 20mm långt, fingerbockas runt en 2mm pinne och justeras mha en liten plattång.
Linan sträcks upp så mycket det går i det här läget.
1_20210807_084504.jpg
1_20210807_084504.jpg (90.29 KiB) Visad 6558 gånger

Kapa till 30 cm kevlartråd och börja linda på. När man fått på några varv kan man sträcka upp linan hårdare vilket underlättar pålindningen avsevärt. Sträck kevlartråden så hårt du kan under hela pålindningen. Linda på jämnt tills det återstår ca: 5-7cm kevlartråd. Zappa!
2_20210807_084629.jpg
2_20210807_084629.jpg (40.44 KiB) Visad 6558 gånger

Klart för krympslang(kaplängd minst 3cm)
3_20210807_084723.jpg
3_20210807_084723.jpg (80.94 KiB) Visad 6558 gånger

Färdiga linöglor, fast ännu inte krympta. Ni får föreställa er...
Den snabbe skjuter på krympslangen direkt efter Zappningen och värmer på lite kvickt.
4_20210807_084804.jpg
4_20210807_084804.jpg (246.43 KiB) Visad 6558 gånger
Rekommenderar silikonslang över skarven ögla/länk.

Lycka till!
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Linöglor alá Nord

Inlägg av Niklas_L »

Nu på SM kunde jag se Lennarts linor live och jag kan intyga att Lennart har en metod väl värd att prova. Har aldrig sett finare linöglor!! Bra tips också från Lennart att trä silikonslang över öglan efter att den kopplats till modell resp. handtag. Då eliminerar man helt risken att öglan hänger sig på sned. Jag tror de flesta av oss vet hur olustigt det är när det sker och sedan hoppar i ”rätt läge” i luften.
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: Linöglor alá Nord

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Ja det ser ju snyggt ut.

Jag har ju en del gamla rostfria kapillär-stumpar från jobbet. Kapillärer inom analytisk vätskekromatografi (HPLC) är normalt 1/16" utvändigt (1,57 mm) och innerdiametern mäts i decimaltum , alltså vill man ha ett 0,5 mm stort hål i sitt rör så väljer man 0.020".

Fördelen med dessa kapillärer är att det går att böja dem väldigt skarpt utan att hålet inuti deformeras.

Så - känner du någon som jobbar inom analytisk kemi så be att få litet kapillärskrot!

Hälsningar från ett regnigt Borås // Ingvar
Skriv svar