Mina stuntbyggen – En retrospektiv tillbakablick

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Mina stuntbyggen – En retrospektiv tillbakablick

Inlägg av Niklas_L »

I årets första nummer av Lina kunde vi läsa om Lars Roos och hans fina La-4. I artikeln nämner Lars att han nu är uppe i sammanlagt 21 stuntkärror vilket är grymt imponerande.
Det fick mig att börja fundera över min egen produktion.
Har därför roat mig med att göra en liten tillbakablick på mina stuntbyggen i mitt liv.
Mina stuntbyggen är som sagt betydligt blygsammare i antal. TG1 var mitt 11:e bygge om man som Lars endast räknar modeller i 35-storlek eller större. Min första stuntkärra i 35-storlek byggde jag som 15-åring. Det var profilmodellen P40 Flying Tiger från Carl Goldberg. Jag har fortfarande kvar motorn den var utrustad med – en OS Max 35S.
Med den modellen tog jag de första stapplande stegen i konsten att flyga stunt.
Jag minns att jag lärde mig bunt, konsum-åtta och inverterad flygning med denna modell.
Bilagor
P40 Flying Tiger 1981_lowres.jpg
P40 Flying Tiger 1981_lowres.jpg (434.62 KiB) Visad 7292 gånger
Niklas_P40.jpg
Niklas_P40.jpg (366.44 KiB) Visad 7292 gånger
Senast redigerad av Niklas_L den 10 okt 2023, 13:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Mina stuntbyggen – En retrospektiv tillbakablick

Inlägg av Niklas_L »

1982 – Det var vid den här tiden som jag gick med i Karlskoga MFK och lärde känna Rudolf Ross, Stefan och Niklas Karlsson m fl.
SIG Super Chipmunk.jpg
SIG Super Chipmunk.jpg (439.35 KiB) Visad 7270 gånger
Första modellen som jag byggde i Klubbens regi var en SIG Super Chipmunk. Som jag berättat tidigare här på forumet kraschade den tyvärr redan på andra varvet vid premiärflygningen p g a ett linbrott. Det blev tre loopingar innan den gick i backen. Jag lagade modellen och flög den några gånger men jag minns att min OS35:a var i klenaste laget till den tunga modellen. Motorn hade en tendens att gå varm vilket förmodligen berodde på dålig kylning inuti den snygga motorkåpan.
Stomping at the Savoy.jpg
Stomping at the Savoy.jpg (456.86 KiB) Visad 7270 gånger
1984 byggde jag min första stora stuntkärra. Jag hade läst artikeln om ”Stomping at the Savoy” av Claus Maikis i Aeromodeller (Jan 1983) och föll pladask för den snygga kärran. Jag beställde ritningen och köpte en ST60 från Norwegian Modellers. Köpte t o m en 3-bladig kolfiberpropeller från Bolly och ett venturi från Eric Jansen i Holland. Modellen målades med sprejburkar av fabrikatet Pactra.
Det blev ett ganska misslyckat projekt och jag fick aldrig någon ordning på modellen så den blev bara flugen några få gånger. Minns att jag hade problem med motorgången och att vingen troligen blivit skev då den tappade linsträckning i buntarna.
Senast redigerad av Niklas_L den 13 jan 2023, 11:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Mina stuntbyggen – En retrospektiv tillbakablick

Inlägg av Niklas_L »

Slutet på 80- och 90-talet.
Efter gymnasiet blev det militärtjänstgöring i Flygvapnet ett par år. Då jag bara var hemma under helgerna blev grejerna mest liggande under den här tiden. När jag sedan flyttade till Uppsala 1989 blev mina modellflygprylar kvar i Karlskoga vilket gjorde att det blev ganska många års uppehåll.
RM tävling i Semistunt med min Tutor, Norrköping 1995
RM tävling i Semistunt med min Tutor, Norrköping 1995
TF Tutor i norrköping1995.jpg (451.09 KiB) Visad 7250 gånger
I slutet av 1994 fick jag jobb i Karlstad och kunde därmed flytta tillbaka till Värmland.
För mig var det självklart att återknyta kontakten med Karlskogas linflygare och jag gick med i klubben igen.
Jag hade en byggsats liggande av profilmodellen Top-Flite Tutor och ägnade vintern 94/95 åt att försöka få den klar till början av 1995 års flygsäsong. Minns att jag flög den i semistuntklassen på SM i Norrköping det året. F2B flygarna höll till på Bråvalla medan vi nybörjare flög över gräs på en idrottsplats jag glömt namnet på.
Min premiär i F2B på SM i Tullinge 1996.
Min premiär i F2B på SM i Tullinge 1996.
Premiär_F2B_Tullinge_1996.jpg (381.35 KiB) Visad 7250 gånger
På SM 1996 i Tullinge tävlade jag för första gången i F2B klassen och kom inte helt oväntat på sista plats med min Tutor. Det spelade dock mindre roll för jag var strålande glad över att jag äntligen uppnått mitt mål att få tävla i F2B!
Min första Cardinal vägde en bra bit över 2 kg men flög skapligt med Stalker 61-an i nosen.
Min första Cardinal vägde en bra bit över 2 kg men flög skapligt med Stalker 61-an i nosen.
Niklas_Cardinal1_Kba_1997.jpg (329.03 KiB) Visad 7250 gånger
Några få dagar innan Västkustträffen 1997 var jag klar med min första Cardinal. Meningen var egentligen att det skulle ha varit en Super Kestrel men Windy Urtnowski hade inte ritningen i lager och skickade Cardinal-ritningen i dess ställe…Cardinal1 blev tyvärr väldigt tung men funkade trots allt ganska skapligt med en Stalker 61 RE i nosen.
Senast redigerad av Niklas_L den 13 jan 2023, 11:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Mina stuntbyggen – En retrospektiv tillbakablick

Inlägg av Niklas_L »

Byggen 1997 –– nutid
Efter bygget av min Tutor så har samtliga modeller byggts av lösvirke och haft balsaplankad cellplastvinge.
Jag har skrivit tidigare om modellerna nedan så det blir bara några korta rader om dessa här.
SM_på_Tullinge_2002- 1998 Cardinal2.jpg
SM_på_Tullinge_2002- 1998 Cardinal2.jpg (373.01 KiB) Visad 7170 gånger
Cardinal 2, Stalker 61 RE, 1997-1998
Modellen hamnade på drygt 1900g vilket var flera hundra gram lättare än den första.
Den här gången valdes rätt sorts cellplast till vingen som skars ut och plankades med hjälp av Rudolf Ross.
Modellens färgschema var inspirerat av en japansk stuntkärra som jag såg på VM 1996 i Norrköping.
Jag hade Cardinalen kvar i många år men till slut såldes den till Anders Hellsén.
TP1.jpg
TP1.jpg (466.66 KiB) Visad 7170 gånger
Trivial Pursuit 1, Stalker 61 RE, 1999-2006
Min första TP är mitt lättaste stuntbygge hittills. Delvis beroende på den lätta Stalker 61:an.
Jag flög den i så många år att jag till slut började tröttna på den.
När det började bli problem att få plats med alla mina modeller såldes även denna kärra till Anders Hellsén.
TP2.jpg
TP2.jpg (490.54 KiB) Visad 7170 gånger
Trivial Pursuit 2, Enya 61 CXL S PRO, 2015-2016
Jag var under ganska många år omotiverad att bygga och hade svårt att komma igång.
Under dessa år tävlade jag med Impacten som jag köpte av Staffan.
TP2 låg halvfärdig i många år men bygget startade på nytt efter flytten till Skattkärr när jag äntligen fick tillgång till ett eget byggrum.
Fick Enya-motorn till modellen av min fru i födelsedagspresent. TP2 blev min första egenbyggda pipkärra. Även denna kärra hade en cellplastvinge utskuren tillsammans med Rudolf.
TP3.jpg
TP3.jpg (483.06 KiB) Visad 7170 gånger
Trivial Pursuit 3, "Ford GT40", PA75, 2017-2018
Min tredje TP blev väldigt lyckad kombination med PA75:an.
Cellplastvingen skars ut och plankades av Lars Roos.
Lars erfarenhet när det gäller att skära ut och planka cellplastvingar håller världsklass.
Den här gången hade vingen plankad framkant a la Bob Hunt.
Vet inte vad det beror på men denna modell kantar bäst av alla mina byggen.
TG1_2020.jpg
TG1_2020.jpg (389.34 KiB) Visad 7170 gånger
Thunder Gazer 1, "Wildcat", PA75, 2018-2020
TG:n byggdes med plankad cellplastvinge även denna gång med hjälp av Lars Roos.
Denna gång med vingställ vilket jag inte haft sedan min "Stomping at the Savoy".
TG:n är kanske mitt bästa bygge rent tekniskt men tyvärr blev den något tyngre än TP3.
Den tunnare vingprofilen gjorde Thunder Gazern mindre vindkänslig jämfört med TP:n.
Totalt sett är den nog min mest välflygande stuntkärra.

Det var historien om mina byggen t o m 2020!
Det vore väldigt kul att få läsa om dina byggen här på forumet!
Senast redigerad av Niklas_L den 13 jan 2023, 11:52, redigerad totalt 1 gånger.
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Mina stuntbyggen – En retrospektiv tillbakablick

Inlägg av Lelle Nord »

Det var roligt att få lära sig lite om din stunthistoria Niklad. Du gör onekligen snygga och bevisligen välflygande saker. Önskar avundsjukt jag själv kunde prestera nåt liknande men jag har bara byggt en enda stuntkärra i hela mitt. En liten Silverbird(Ove.A) byggd 1997 med vilken jag flög semistunt i början och nån gång storstunt innan fusket med färdigköpta kärror tog över. Jag skäms.... :cry:
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Mina stuntbyggen – En retrospektiv tillbakablick

Inlägg av Niklas_L »

TG2 Martini Racing, 2020-2022.jpg
TG2 Martini Racing, 2020-2022.jpg (353.39 KiB) Visad 629 gånger
Thunder Gazer 2, ”Martini”, PA75, 2020-2022
TG2 byggdes som vanligt med plankad cellplastvinge med hjälp av Lars Roos.
Tillbaka till kroppsställ vilket jag tycker fungerar bäst. Vikten blev bättre jämfört med TG1 och hamnade på 1805 g innan provflygning och trimning. Återigen använder jag PA75 med pipa. Min hittills mest välflygande modell. Eller också har jag bara lyckats extra bra med intrimningen.
Gieseke Nobler färdig våren 2022.jpg
Gieseke Nobler färdig våren 2022.jpg (338.33 KiB) Visad 629 gånger
Gieseke Nobler, TT36 PRO, 2021-2022
Ville bygga en Classic-kärra och valet föll på Gieseke Nobler då jag hade en plankad cellplastvinge liggande som jag fått av Rudolf Ross för många år sedan. Modellen hamnade på 1295 gram vilket är lite för tungt men det går utan större problem att flyga F2B-programmet med den.
I modellen sitter en Thunder Tiger 36 Pro med tung-dämpare.
Nitro Max, 2022-2023.jpg
Nitro Max, 2022-2023.jpg (333.04 KiB) Visad 629 gånger
Nitro Max, 2022-2023
Mitt 15:e bygge i 35-storlek eller större. Ännu en stuntkärra med cellplastvinge utskuren och plankad av Lars Roos! Modellen är när detta skrivs ännu inte provflugen. Kärran är en kombination av Max Bee (vinge och stabilisator) och Thunder Gazer (kropp).
Vikten hamnade på 1760 gram. Detta är min fjärde modell byggd för PA75 med pipa.
Skriv svar