Alla behöver ett handtag

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av StaffanE »

Testade i söndags att flytta båda linorna två snäpp uppåt på handtaget. Gjorde ingen som helst skillnad. Samma känslighet på både höjd och dyk.
Bilagor
IMG_2895.jpg
IMG_2895.jpg (214.27 KiB) Visad 8746 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Staffan
Säger Du A måste Du ju säga B.....
Hur blir det om Du flyttar dem 2 snäpp ner från ursprungsläget?
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av StaffanE »

Ingen skillnad skulle jag tro. Fortfarande samma skillnad mellan de båda.
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Lelle Nord »

I Kungsbacka häromsistens, fin tävling förresten, dryftades detta med linornas placering på handtaget.
Om jag förstod Niklas L. rätt hade han testat och märkt att kärran reagerade snabbare åt det håll han flyttade linorna. Åt upprodret till, bättre looprespons å vice versa.
Staffan å jag kan inte förstå orsaken till detta då linornas avstånd sinsemellan i handtaget aldrig ändras. I teorin ska roderutslagen bli lika stora, oavsett var linorna sitter så länge avståndet är detsamma och handtaget vinklas lika mycket.
Men det blir en annan skillnad. Kärran kommer liksom att "hänga" mer i den lina som sitter längst ut och det blir ett vridmoment i handtaget som handleden får kämpa emot. När man sen ger roder med den yttersta linan drar man kärran mot sig och åt andra hållet släpper man ut den. Detta sker inte vid mittmonterade linor.
Om det är denna effekt som gör att kärran reagerar snabbare kan jag däremot inte reda ut.
Nån annan kanske?
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Johan Rasmussen »

Hejsan.
Har börjat fundera lite kring handtag då jag köpt ett hypermodernt kolfiber/titan isf mitt gamla 80-talshandtag i träfiberskiva.....
Det nya är ett fantastiskt bygge, superlätt och fullständigt justerbart.
Men som återvändare så börjar jag sakta leta efter känslan jag minns från förr.
Så mitt gamla har letats fram igen.
Det nya är tjockt som ett släggskaft och kräver att man sluter fingrarna runt det hela ordentligt. Handen blir då låst kring handtaget och all styrning görs då med handleden
Det gamla som är mycket smalt hänger i fingrarnas näst yttersta leder och kan påverkas av både handleds och fingerspetsrörelser.
Jag märkte häromsistens att finjusteringar a i planflykt av mitt muskelminne med mitt gamla handtag endast utförs av extremt korta inputs av lillfingrets resp pekfingrets yttersta leder
Väldigt intressant.
Jag minns åxå att det gamla handtaget ursprungligen var tjockt och hade en bygel framtill. Men att jag pö om pö modifierade det till det utförande det har nu.
Nån som känner igen fenomenet?

Se video som förklaring.

https://youtu.be/_sR8DuNLlOw
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Johan Rasmussen »

Små justeringar för handtag utan inbyggd justering kan göras av avknipsade spiralfjädrar av olika dimension som kan kombineras till önskad längd.monteras som nyckelringar.
Ju fler varv ju starkare. Provdrages med fiskväg att tåla önskad belastning.
IMG_20230420_125924497_copy_800x450_1.jpg
IMG_20230420_125924497_copy_800x450_1.jpg (61.7 KiB) Visad 2592 gånger
Skriv svar