Alla behöver ett handtag

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Ove, ser ju att Du har en lutning på handtaget men att linorna sitter en bit ut. Har Du någon gång provat ett handtag likt det Lars visade på bild för att se om det känns annorlunda att göra manövrar med? Typ det han skriver om Fox-handtaget och Alfs uppfattning om "fördröjningshandtag"...
Affe Lindholm
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 jan 2015, 14:03
Ort: Ekenäs Finland

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Affe Lindholm »

hej Ove vad har du för avstånd mellan linorna.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av jerker »

Så här har jag hållit mitt handtag hela mitt lin flyg liv i 60 år! Och två WM! Inte tappat någon gång! Inte ens med snöret! :D
Bilagor
-48955212351704__480x360-ARGB_8888-260231299 (1).jpg
-48955212351704__480x360-ARGB_8888-260231299 (1).jpg (28.26 KiB) Visad 14136 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av jerker »

:roll: Så!
Bilagor
-48955212351704__480x360-ARGB_8888-260231299 (3).jpg
-48955212351704__480x360-ARGB_8888-260231299 (3).jpg (20.88 KiB) Visad 14132 gånger
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av ErikB »

I SLIS-Bulletinen nr 3 1986 behandlas ämnet handtag och handtagsgeometri ingående av Claus Maikis.Tidningen finns tillgänglig här på SLIS hemsida/LINA. Bra artikel. Intressant är att han helt dömer ut Jim Walkers U-reely-handtag som helt oflygbart. Jag kan bara hålla med honom, med den vikten och det överhänget på handtaget kan det inte vara lätt att flyga stunt.

Men det verkligt intressanta är att Jesper von Segebaden flög med ett sådant handtag kring 1960 och det var ingen av oss andra som hade en chans att slå honom!

Så mycket beror nog på vad man vant sig med och känner sig bekväm med. Jag hade en kompis som lärt sig flyga på egen hand utan förutfattade meningar. Han höll handtaget vågrätt, greppat uppifrån, med höjd på lillfingersidan och dyk vid tummen. Gick bra det också; han gick vidare till att flyga Draken på F13!
/Erik
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Har skickat mina två frågeställningar till ett antal piloter runt om i Europa och fått svar från de flesta med mycket intressanta synpunkter. När alla har svarat ska jag göra en sammanställning här på forumet. Redan nu kan jag säga att alla har sitt eget favorithandtag, något som knappast väl är en överraskning.

Att hålla handtaget vågrätt när man flyger combat är inte fel. Speciellt lågt i inverterat läge. För då kan inte den andra piloten göra ful-tricket att snabbt slå till motståndarens linor med sina egna (från ovan). Gör man detta elegant kommer motståndaren att störta eftersom han flyger lågt och modellen får höjdroder (dvs störtar eftersom man flyger inverterat)
Senast redigerad av Streamerhook den 06 maj 2020, 19:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Här är ett svar från Christoph Holtermann i Tyskland. Han prenumrerar på en plats i tyska landslaget och är en av de bästa piloterna i Europa.

""Det är en intressant fråga som Du ställer och jag tror att det var en av de första detaljerna jag tittade på när jag undersökte experternas handtag då jag började flyga.

Om vi backar några steg är den personliga frågan som alla piloter måste ställa sig: "Hur och var vill jag ha handtaget när jag flyger?". Man kan flyga som "John Wayne" med handtaget framför eller bredvid höften. Detta är "väldigt" avslappnat och förmodligen behöver man nollpositionen på handtaget. Jag tycker inte att det är en bra position för att flyga stunt men jag har sett några italienska piloter i världsklass som Mauricio Milani och Compostella, kanske också Maggi, flyga med handen ganska lågt, åtminstone i planflykt. I överliggande åttan har de naturligtvis ett högt handläge.

Den andra extrema positionen - jag tror att Paul Walker är ett exempel på detta - är piloter som flyger med handtaget nära ansiktet i de flesta
av manövrerna, inte bara i planflykt. Han har ju handtaget ganska högt och har antagligen 0 grader och behöver ingen lutning för att flyga avslappnat. Avslappnad betyder antagligen bara "avslappnad" för handleden. Skuldrarna behöver ständigt vara under spänning för att hålla armen uppe.

Mitt flygsätt är med handtaget framför mitt bröst och jag har väldigt liten vinkel för en "avslappnad" position. Det ses på det bifogade fotot.
Jag använder bara 3 grader så jag tror att handtagsvinkeln beror mycket på var man har handtaget när man flyger.

För Combat (jag är naturligtvis ingen expert här) skulle jag anta att man har handen ganska högt, kanske över axelnivån eller ännu högre med
mindre behov av vinkel i handtaget (eller inte). Jag tror inte att varje pilot (Stunt eller Combat) har en avslappnad attityd utan att hela kroppen är under spänning. Således ska handtaget vara i ett sådant läge att man har jämförbar (lika) handböjning både uppåt och neråt. Allt för att undvika att använda underarmen och axeln.

Jag hoppas kunna läsa ytterligare teorier om detta ämne på Ert forum så att jag kan lära mig och kanske förbättra min handtagsposition :-)

Christoph""

Christoph1.jpg
Christoph1.jpg (168.96 KiB) Visad 14071 gånger
Ove A
Inlägg: 28
Blev medlem: 20 apr 2016, 16:12

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Ove A »

Jag fick frågan om av ståndet mellan linorna på mitt handtag.
Det är 105 mm och jag använder 3 tums roderok.
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Lelle Nord »

Sista kommentaren med lika stor handledsrörelse uppåt och nedåt är själva grejen. Tror de flesta kan vinkla handleden ner mer än upp men det är säkert rätt individuellt. Själv kan jag knappt vinkla upp handleden alls. Föredrar därför ett vinklat handtag(det röda combathandtaget tidigare) i just combat. Tror det beror på att man måste hålla i handtaget ordentligt samtidigt som man gör snabba handrörelser.
I Stunt har jag det raka Yachenkohandtaget och det borde hämma förstås men vid skarpa upproder släpper jag helt enkelt ut lillfingeränden för att kompensera min stela handled. Eftersom roderrörelserna är jämförelsevis långsamma fungerar det.
Två saker till:
Handtag ska alltid vara lätta, helst superlätta!
Skippa wirekopplingar. Använd modernt "konstfibersnöre".
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Alla behöver ett handtag

Inlägg av Streamerhook »

Jag tror Lelle har en själsbroder i Serge Delabarde, en duktig fransk stuntflygare som bland annat blev Europa-mästare i början av 2000-talet. Numera lägger han stor tid på att vara domare. Att de är själsbröder kan Ni se av Serge's svar nedan då båda förespråkar lätta handtag och linanslutning av syntetmaterial.

""Avståndet mellan vridpunkten och linornas flexpunkt måste vara så kort som möjligt. Men jag håller inte med om att handens flexpunkt ligger mitt i handen/handtaget utan att den faktiskt ligger i handleden. Ta ett handtag i handen och gör dyk- eller upp-roder så ser man genast att flexpunkten är handleden.

En annan mycket viktig punkt för mig är vikten på handtaget. Detta måste vara så lätt som möjligt, piloten måste glömma att det finns i handen och dessutom måste det vara ergonomiskt för att man inte ska känna det. Det var Anatoly Kolesnikov som lärde mig detta vid EM i Ungern 1993 och genom att tillämpa det gjorde jag verkliga framsteg i min flygning.

En annan sak är att pilotarbetet ("pilotering") omfattar 2 rotationspunkter varav den viktigaste är axeln; armen är bara en förlängning av linorna, dvs linornas ände är egentligen axelleden. Handleden är bara där för att reglera dyk- och upp-roder. Det är därför armen under hela flygningen måste vara så rak som möjligt. Detta är en mycket viktig punkt att ta till sig och det är särskilt tydligt när man tittar på duktiga piloter som t ex Yatsenko-bröderna. Vi ser många piloter på andra nivåer som "gestikulerar" när man utför manövrar, dvs handen är bakom eller före planet och ofta också har för hög eller för låg position; de ignorerar det och genom att "gestikulera" på detta sätt de har dålig kontroll över manövrarna.

För mig är det ingen tvekan, rätt position (i F2B) är med handen lutad snett nedåt. Å andra sidan är det viktigt att flexpunkten för lin-anslutningen på handtaget är på en vertikal axel så att utslagen för dyk- eller upp-roder är densamma! En annan punkt är att inte använda grov vajer för lin-anslutningen utan istället något syntetmaterial. Jag bifogar foto på mitt handtag.

Serge""

Serge1.JPG
Serge1.JPG (129.35 KiB) Visad 14046 gånger
Serge2.jpg
Serge2.jpg (132.78 KiB) Visad 14046 gånger
Skriv svar