Sida 2 av 2

Re: Kestrel

Postat: 25 aug 2019, 23:21
av Michael Palm
Jag har ju begränsad erfarenhet av detta, har ju bara haft en tjeckhäck utrustad med MVVS 8 cc och pipa, men ju längre desto lägre brytvarv. 545mm skulle det vara på den med väldigt tjock pipa. Men...det finns ju flera pulser har jag hört...Staffan och Niklas har nog bättre erfarenhet att svara på detta.

Re: Kestrel

Postat: 26 aug 2019, 07:11
av StaffanE
Är allting tätt? Läckage i pipsystemet är inte bra.
Jag förmodar att du justerat längden enligt Eriks noteringar.
Om allt verkar ok skulle jag prova att ta bort piptrycket.

Re: Kestrel

Postat: 26 aug 2019, 09:30
av ErikB
Tycker nog också att det i första hand låter som ett fall för höjdjustering av tanken. Piplängden kan ju kanske också ge underliga effekter om den är fel men de borde inte skilja mellan rättvända och inverterade manövrer. I inledningen av min "Flygdagbok 2004" har Du de senaste aktuella inställningarna för den svarta Grålle. Med piplängd i dagboken avser jag förresten avståndet mellan cylindercentrum och (första) baffeln i pipan, mätt raka spåret mellan glödstiftet och baffeln.
Och som Staffan skriver; inga läckor får finnas någonstans i pipsystemet
Lycka till Ingemar!
/Erik

Re: Kestrel

Postat: 26 aug 2019, 11:21
av Streamerhook
Tack för alla råd!. Nu ska det bara till tid för att kolla igenom och testa......

Re: Kestrel

Postat: 26 aug 2019, 15:02
av Lelle Nord
Åsså kommer herr Nords undringar här, som grädde på moset.
Min Yatschtjenncko(fan vet hur man stavar) har haft exakt samma betende, fram till nu. Rusat i buntarna för att sen återgå till fyrtakt.
I mitt fall slutade uniflowröret för långt fram och efter bakåtflyttning ca 65mm fungerar allt perfekt.
Kan inte riktigt förklara hur det kommer sig men troligen "släppte" uniflowen olika vid loop å bunt innan. Skulle gissa du har nåt liknande problem med din klunktank. :geek:

Re: Kestrel

Postat: 26 aug 2019, 18:05
av Streamerhook
Det slutar så långt bak det kan. Fast i tankens överkant. För att inte vara i vägen för klunken.
Men det borde väl ha mindre betydelse var den slutar när man kör med tryck......

Re: Kestrel

Postat: 26 aug 2019, 18:47
av ErikB
Är det den tank jag flög med så funkade den bra sist jag provade (för länge, länge se´n!). Jag skulle (fast jag glömt det mesta av vad jag en gång nästan kunde) satsa på höjdjustering av tanken och möjligen en liten (1/4" eller så) förlängning av pipan: Försöka duger!

Och Du har väl gjort rent och bytt alla slangar i, till och från tanken? Och tätat alla bränsle- och pipanslutningar? Kom ihåg att det nog är 15 år sedan kärran flög senast!

/Erik

Re: Kestrel

Postat: 26 aug 2019, 19:08
av Lelle Nord
Nu åker besserwisserhatten på med dito språkbruk. Håll till godo.....
Det är garanterat placeringen av uniflowrörets mynning som sabbar gången.
Sittande i överkant ger vid bunt maximal bränslenivå att suga "ner" luft i, med insnålning som följd. Vid loop det motsatta. I planflykt märks det mindre.
Centrifugalkrafternas verkan är mångdubbelt större än piptrycket. Möjligen skulle en combatnapp med sitt tryck på ett kilo(bar) minimera denna verkan men effekten finns där hela tiden.
Antingen flyttar du uniflowrörets mynning i nivå med bränsleröret eller så förser du klunken med en uniflowslang. Rimligen bör då klunkens rörelse i höjdled kring nålröret vara lika stor åt bägge hållen.
Matarrörets placering spelar mindre roll för gången. Bara det får soppa hela tiden. :geek: :geek: :geek: :geek:

Re: Kestrel

Postat: 26 aug 2019, 19:16
av Streamerhook
Jag testar och återkommer.... framledes