"Tjecken" semispeed
Postat: 03 jul 2019, 19:23
Började ju att visa bygget av min senaste semispeed-modell i "Speed" tråden men tyckte att den hör hemma här egentligen.
Kallar den "Tjecken" då motorn är en MVVS 2.5:a glöd med minipipa på. Är väl inget riktigt fartmonster men är väl tänk som en tränings/reservmaskin.
Hur är den byggd då ?
Jo, kroppen har balsakärna på 10 mm och den är klädd med 2.0 mm faner av något slag som jag hade liggandes.
Motorstavarna är 10 x 12 mm och tar slut i vingens bakkant där även kroppen börjar smalna av. Faneren klär även dessa.
Designen är efter Björn Hansens modell som jag fick ett gott öga till i Karlskoga.
Vinge och stabbe ligger ovanpå kroppen, fenan som är under kroppen fungerar även som sporre. Vingen och stabbe sitter fast med med två skruv vardera där vingen är skruvad i motorbalken samt limmad med epoxi. Stabben är fastsatt på samma vis fast inte i motorbalken då.,
Hemmagjort ok i 3 mm duralaluminium, stötstång i 2,5 mm pianotråd.
Landningsstället är 3 mm pianotråd med ett sporrhjul i gummi med aluminiumnav till en större modell
Vinge och stabbe är klädda med SIG Koverall samt Biltemas Laminerings epoxi.
Som synes på bilderna så är det dags för finish arbetet.
TJ
Kallar den "Tjecken" då motorn är en MVVS 2.5:a glöd med minipipa på. Är väl inget riktigt fartmonster men är väl tänk som en tränings/reservmaskin.
Hur är den byggd då ?
Jo, kroppen har balsakärna på 10 mm och den är klädd med 2.0 mm faner av något slag som jag hade liggandes.
Motorstavarna är 10 x 12 mm och tar slut i vingens bakkant där även kroppen börjar smalna av. Faneren klär även dessa.
Designen är efter Björn Hansens modell som jag fick ett gott öga till i Karlskoga.
Vinge och stabbe ligger ovanpå kroppen, fenan som är under kroppen fungerar även som sporre. Vingen och stabbe sitter fast med med två skruv vardera där vingen är skruvad i motorbalken samt limmad med epoxi. Stabben är fastsatt på samma vis fast inte i motorbalken då.,
Hemmagjort ok i 3 mm duralaluminium, stötstång i 2,5 mm pianotråd.
Landningsstället är 3 mm pianotråd med ett sporrhjul i gummi med aluminiumnav till en större modell
Vinge och stabbe är klädda med SIG Koverall samt Biltemas Laminerings epoxi.
Som synes på bilderna så är det dags för finish arbetet.
TJ