Sida 1 av 3

ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Postat: 17 mar 2019, 22:30
av Niklas_L
Nu är det inte långt kvar innan det är dags för flygpremiär även här i Värmland. Ännu så länge är det dock byggsäsong för min del.
Mitt TG-bygge går inte så snabbt framåt men så är planen att ha denna modell klar till säsong 2020 så jag känner ingen stress ännu så länge.
Har som vanligt valt att frångå ritningen lite. Mest utseendemässiga förändringar. Jag har också valt att inte göra vinge- och stabbe demonterbara. Staffans TG blir lite annorlunda så det ska bli intressant att se vad skillnaden blir när det gäller flygenskaperna. Även Thomas har startat ett TG-bygge den här vintern så det blir ytterligare en modell att jämföra mot.

Har i helgen byggt ett modellställ som kan härbärgera upp till 4 stuntmodeller i min transportbil.
Ställningen är tänkt att fungera också till att förvara modeller i inomhus. Den blev väldigt stabil och är justerbar.
Ska bli intressant att se om den kommer att fungera som tänkt under kommande flygsäsong.
Första tävlingen blir Bitterfeld!

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Postat: 01 apr 2019, 22:09
av Niklas_L
Det går sakta men säkert framåt med min ThunderGazer.
Vingen är numera sammanfogad och har fått glasfiberväv över mittskarven. Den inre vingtippen (med utledarguiden) limmades på ikväll.
Det är ganska mycket pyssel när vinghalvorna ska limmas samman. På mina två senaste modeller har jag limmat på små guider av plywood på den ena vingroten. På så sätt styrs halvorna samman perfekt vid sammanfogningen utan risk att glida isär. När vingen sitter ihop och epoxin har härdat kan de enkelt avlägsnas med t ex ett rakblad eller skalpell.

I alla mina senaste stuntkärror har styroket monterats "bakvänt" men i denna modell gick jag tillbaka till "rättvänt" styrok.
Detta för att jag valt ett styrok designat av Brett Buck (köpt från Tom Morris) som i mina ögon såg ut att kunna bli instabilt vid bakvänt montage.
Framtiden får utvisa om det kommer att märkas!

Har tänkt att göra formgjuten överdel till kroppen. Har aldrig provat det tidigare så det kommer nog att bli mycket att lära här.
Har gjort underdelen till formen ikväll. Den är gjord av 3mm plywood och fick handsågas då jag inte har tillgång till bandsåg.
Ska tillverka spanten till formen de kommande dagarna. Har fått en skiva styrofoam av Michael Palm och det kommer att bli utfyllnadsmaterialet mellan spanten.
Har inte bestämt hur jag gör med underdelen av kroppen. Troligtvis nöjer jag mig med att formgjuta överdelen.

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Postat: 14 apr 2019, 21:14
av Niklas_L
Har byggt ganska mycket på senaste tiden i väntan på att bra flygväder ska infinna sig.
Byggde flapsen på liknande sätt som på TP3. Alla rodren har fått skarp bakkant även på denna kärra.
Efter att ha sneglat på hur Lars Roos och Staffan Ekström formgjuter delar till sina kärror så gick det förhållandevis smidigt att lyckas med mitt första försök. Ska absolut formgjuta överdelen av kroppen så här i fortsättningen.

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Postat: 03 okt 2019, 19:13
av Niklas_L
Flygsäsongen börjar gå mot sitt slut för min del och det är dags att ägna mer tid på mitt nuvarande byggprojekt. Faktiskt så har det blivit tid till lite bygge även under de sommardagar då det regnat eller blåst så det har rört sig sakta men säkert framåt. Sedan senaste rapporten så har ganska mycket hänt. Vinge och stabbe är numera på plats. För att förenkla finisharbetet så gjorde jag färdigt underarbetet upp till stålplasten innan de limmades i kroppen. Sedan limmades de två formgjutna kroppsöverdelarna, "Kabinhuven" och fenan.

På den här modellen provar jag att använda ett justerbart flapshorn. Vis av tidigare erfarenhet kommer jag förmodligen aldrig behöva justera hornet bara för att jag gjort det möjligt...

Jag funderade ett tag på om jag skulle bygga någon form av kåpa över pipan men bestämde mig till slut för att ha en öppen piptunnel.

Det senaste som hänt på modellen är att landningsstället gjorts färdigt med "wheel doors". Det sista som återstår nu innan finisharbetet kan starta är att bygga motorkåpan och att montera kakformen i nosen.

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Postat: 03 okt 2019, 20:19
av patternmaster
Fint bygge! Vad skulle temat bli den här gången?

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Postat: 03 okt 2019, 20:59
av Niklas_L
Tack Lars!
Planen är att fortsätta på den inslagna vägen med racing-teman. Den här gången tänkte jag låna färgsättningen från en indycarbil från Patrick Racing. Bilen kördes under säsongen 1981 av Mario Andretti och kallades Wildcat. Jag går från Gulf till STP m a o! :-D

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Postat: 03 okt 2019, 21:19
av Michael Palm
87ZCKra.jpg
87ZCKra.jpg (25.58 KiB) Visad 14381 gånger

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Postat: 03 okt 2019, 22:45
av patternmaster
Ett bra val! Blir det John Player nästa gång?

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Postat: 04 okt 2019, 01:22
av jerker
:roll: Niklas! Kommer du ihåg? När jag startade om så pratade du om den här modellen och nu har du kommit till skott! Jävla fint bygge! Och med de temat blir det KANON! Jag är förväntans full.

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Postat: 07 okt 2019, 21:42
av Niklas_L
John Player Special fick vänta till nästa bygge. Då hoppas jag att mina finish-skills är redo för en svart modell!