O'l Blue - en Goodyear-modell

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

O'l Blue - en Goodyear-modell

Inlägg av Streamerhook »

Som om det inte vore nog att bygga tre stycken W-modeller håller jag också på med en Goodyear-modell. Den har legat halvfärdig i säkert 10 år men nu ska den ta mig sjutton bli klar till Karlskoga-tävlingen. Har kommit så långt att slipfärgen är på plats och när det slutar regna ska det slipas (utomhus!).

Det är en O'l Blue, en modell som lämpar sig väl för G/Y då den flyger bra, är lättbyggd och inte för stor (vilket t ex Buster och Shoestring är).
För att få motorfästet extra stabilt är motorbockarna gjorda av vävbakelit och den 2/3 mm plywood man normalt har på båda sidor av kroppens främre del är ersatt av 1,5 mm vävbakelit. Kan man göra motorfästet starkt och minska vibrationer kan den kraften istället användas för att driva modellen framåt.

GY1.jpg
GY1.jpg (61.79 KiB) Visad 9840 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: O'l Blue - en Goodyear-modell

Inlägg av Streamerhook »

Nu är modellen målad. Återstår att montera rodermekanism, tank, avstängare och ställ.
Och det borde man väl hinna innan Karlskoga?
GY10.JPG
GY10.JPG (148.45 KiB) Visad 9761 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: O'l Blue - en Goodyear-modell

Inlägg av Michael Palm »

Var får man tag på vävbakelit?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: O'l Blue - en Goodyear-modell

Inlägg av Streamerhook »

Vävbakelit-affären är väl ett bra svar.....

Den tunna jag använder har jag haft liggande sedan många år tillbaka. Vet inte var den kommer ifrån.
Däremot vet jag att Guffy för inte alltför många år sedan köpte vävbakelit nånstans som vi använde till motorbockar/block i F2C-modellerna
1 cm tjock. Ska fråga honom var han köpte det
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: O'l Blue - en Goodyear-modell

Inlägg av Streamerhook »

Har pratat med Guffy nu. Han köpte det från en firma i Sundbyberg men han kommer inte ihåg namnet på firman.
När jag googlade fick träff både på en firma i Vällingby och en i Vallentuna. Passar ju utmärkt för en som tillbringar veckorna i Stockholm....
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: O'l Blue - en Goodyear-modell

Inlägg av Michael Palm »

Jag har en ritning av Stanislav Cech:s Uno som jag är sugen på att bygga, där är motorbockarna av något liknande. https://aerofred.com/details.php?image_ ... 74gdr42og5 Jag skall googla.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar