Vad gjorde du i ditt hobbyrum idag?

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Vad gjorde du i ditt hobbyrum idag?

Inlägg av Niklas_L »

På det amerikanska forumet Stunt Hangar finns en tråd som heter "What did you do in your shop today?".
Tråden har massor av inlägg från otaliga stuntflygare och det är kul att se vad folk har på gång.
Det här tycker jag är en så pass intressant tråd att jag tänkte att vi skulle kunna göra något liknande här!

Här kommer mitt bidrag!
I helgen har jag slipat, spacklat och sprejat på min kommande Trivial Pursuit (vilket blir min 3:e).
Här handlar det om tålamod och vad man har för krav på när ytan är tillräckligt bra...
Kåpan blev tyvärr ganska kass. Nästa gång bygger jag på ett annat sätt.
Bilagor
Super Fil i skarven mot kåpan.
Super Fil i skarven mot kåpan.
Kåpan.jpg (182.94 KiB) Visad 11185 gånger
Bra sprejpackel
Bra sprejpackel
Stålplast.jpg (207.2 KiB) Visad 11185 gånger
Hagmans_Stålplas_på_kroppen.jpg
Hagmans_Stålplas_på_kroppen.jpg (193.94 KiB) Visad 11185 gånger
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Vad gjorde du i ditt hobbyrum idag?

Inlägg av patternmaster »

Jag delade min nya och okörda Stalker 76:a idag. Dels för att vrida fodret rätt, det satt inte riktigt rätt enligt markeringen i avgasporten.
Ville också kolla hur många shims det fanns under topplocket. Tre stycken visade det sig.Glömde förstås att mäta "deck clearance", så jag får väl dela skiten en gång till. (0% nitro=0,6-0,8 mm, 5-10% nitro 1-1,2 mm) Dock var det så hård passning mellan topp och foder
att det inte gick att få av toppen utan att dra ut foder och allt. Sedan fick jag försiktigt knacka ur toppen med skaftet på en lagom stor skruvmejsel.
Det är ju både bra och dåligt med så tajt passning. Dåligt om man behöver shimsa om och är tvungen att dela en körd motor.
Motorn såg fin ut invändigt i varje fall! Ut och provköra i morgon tisd om det är skönt väder!
IMG_0696 (Mobile).JPG
IMG_0696 (Mobile).JPG (40.59 KiB) Visad 11174 gånger
Nice krom, men inte mycket till krysshening
Nice krom, men inte mycket till krysshening
IMG_0698 (Mobile).JPG (39.23 KiB) Visad 11174 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Vad gjorde du i ditt hobbyrum idag?

Inlägg av Streamerhook »

I ett mulet Vänersborg har det blivit multitasking. Dvs man gör flera saker parallellt.

En del av tiden har gått åt att jobba på kabin och motorkåpa till SkyCycle-modellen. Hade först tänkt göra en plastkabin men det blir bara en balsabit som täcker det stora hålet i kroppen. Och ovanpå där placeras en pilot. Motorkåpan ska bara gå upp till halva motorn och lämna andra halvan av kroppen fri. Att det varit så från början kan man se på målningen.
Måndag1.jpg
Måndag1.jpg (64.57 KiB) Visad 11169 gånger
Efter provkörning (försök till....) av McCoyen igår där vevstaken hela tiden trillade av har jag under dagen sökt lösningar. Detta genom att kolla på de 0,8-delar jag har liggande (bland annat Babe Bee, Tee Dee och Black Widow). Det visar sig att kolv till en Tee Dee 0.049 är precis för liten i dia medan kolven till en 0.051 är precis för stor. Slaget verkar vara samma. När jag fick fram alla delar tyckte jag de var så kladdiga så jag har tvättat rent varenda del och sprayat dem med fin olja. Det tog ett par timmar..... Bland motorerna jag letade fram var också en Testors 8000, en motor från 70-talet där tanken är i vit plast och vevhuset i någon slags kompositmaterial. Googlade för att hitta något om hur man tar isär motorn och hittade då en artikel som beskrev detta. Men artikeln innehöll också mer info.
Måndag2.jpg
Måndag2.jpg (75.29 KiB) Visad 11169 gånger
Visste Ni att bolaget Testors grundades av svensken Nils Testor? Han utvandrade till USA 1924 och började snart sälja Karlssons Klister där. Det tog inte lång tid innan han grundade Testors Chemical Co. Längre fram började han tillverka modellflygplansbyggsatser i balsa och senare motorer. Det är mycket man inte vet.... :D :o

Senare fick jag mail från Luis Petersen i Köpenhamn som sa att han hade en begagnad McCoy som jag skulle få. Så Lasse Larssons dubbeldäckare kommer kanske upp i luften!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Vad gjorde du i ditt hobbyrum idag?

Inlägg av jerker »

:roll: Hej Var det samma Nils som även gjorde b.la. Limmet? (Testors) Vet inte om det finns nu men på 60-70 talet!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Vad gjorde du i ditt hobbyrum idag?

Inlägg av Streamerhook »

Yepp. Ska vara samma person. Det gick inget bra för honom att sälja Karlssons Klister i USA. Det var för dyrt. Så han fixade till ett annat liknande lim som han sålde för 10 cent per tub. Bolaget blev kända för detta eftersom de höll samma pris i 25 år (antagligen utan dagens knep att minska innehållet)
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Vad gjorde du i ditt hobbyrum idag?

Inlägg av Niklas_L »

Igår fick jag en leverans från Kaz Minato. Hade beställt en sintrad klunk till bränsledunken. Fick också ett nytt handtag till kommande TP:n.
Jag måste passa på ge Kaz beröm för extremt bra service och snabba leveranser.
Ikväll har jag därför kunnat fixa iordning min nya lite större bränsledunk!
Den rymmer 64 oz (knappt 1,9 liter) vilket jag räknar med kommer att behövas när PA75:an ska tankas upp några gånger ute på fältet.
Bilagor
Sintrad klunk i botten på dunken för felfri motorgång!
Sintrad klunk i botten på dunken för felfri motorgång!
Sintrad_klunk.jpg (138.58 KiB) Visad 11123 gånger
Stabil burk med rejält skruvlock! Smidigt när man ska fylla på.
Stabil burk med rejält skruvlock! Smidigt när man ska fylla på.
Stabil_soppaburk.jpg (179.28 KiB) Visad 11123 gånger
Kompakt format som ändå rymmer knappt 1,9 liter
Kompakt format som ändå rymmer knappt 1,9 liter
Rymmer64oz_soppa.jpg (184.66 KiB) Visad 11123 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Vad gjorde du i ditt hobbyrum idag?

Inlägg av jerker »

:roll: SKAL FÖRSÖKAS FÅ UPP ERIKS MODELL I LUFTEN!
Bilagor
DSC_2551 (2).jpg
DSC_2551 (2).jpg (45.44 KiB) Visad 11066 gånger
Skriv svar