Vingrotsutfyllnader med Brodak Super Fil

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Vingrotsutfyllnader med Brodak Super Fil

Inlägg av Niklas_L »

Här kommer några byggtips!
Har äntligen min TP3 träfärdig och har så smått börjat med underarbetet.
För några dagar sedan var det dags för ving- och stabrotsutfyllningar. Tidigare har jag alltid applicerat "Epoxolite" på undersidan först – låtit härda – och sedan vänt på kärran och lagt på Epoxolite på översidan. Det fungerar naturligtvis men det är inte helt lätt att få en fin övergång mellan över- och undersida. Minns tyvärr inte vem men på Stunt Hanger såg jag för ett tag sedan någon som lade modellen på sida och kunde på så sätt göra under- och översida direkt – Smart! Jag testade detta naturligtvis och det var helt klart rätt sätt att göra det på!
För att få en mjuk och fin radie har jag tidigare använt ett finger doppat i vanligt vatten och jämnat till epoxoliten med det fuktade fingret.
Nu provade jag att använda t-röd istället för vatten och det fungerade också bättre. Dunstade snabbare och blötte inte ner balsan på samma sätt.
Det tredje nya jag provade var att göra utfyllningarna med Brodak Super Fil Epoxy. Detta är det bästa epoxyspackel jag hittills provat. Lätt att blanda, applicera och slipa. Det verkar mycket starkt också för jag lyckades inte bryta av en överbliven bit som härdat
Bilagor
Brodak Super Fil Epoxy
Brodak Super Fil Epoxy
Super-Fil.jpg (158.05 KiB) Visad 7976 gånger
På med epoxyspacklet med modellen på sida!
På med epoxyspacklet med modellen på sida!
Brodak_Super-Fil_1.jpg (171.21 KiB) Visad 7976 gånger
Jämna till med hjälp av fingret doppat i T-röd.
Jämna till med hjälp av fingret doppat i T-röd.
Brodak_Super-Fil_2.jpg (193.81 KiB) Visad 7976 gånger
Härdat! Dax för slipning som går lätt med t ex 180 korn.
Härdat! Dax för slipning som går lätt med t ex 180 korn.
Brodak_Super-Fil_3.jpg (181.29 KiB) Visad 7976 gånger
Äntligen träfärdig!
Äntligen träfärdig!
TP3.jpg (151.26 KiB) Visad 7976 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Vingrotsutfyllnader med Brodak Super Fil

Inlägg av jerker »

:roll: Hej Niklas! När du nu fins på en aktuell tråd! Hur går det med domar kursen i Karlskoga som du lovade? :lol:
Affe Lindholm
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 jan 2015, 14:03
Ort: Ekenäs Finland

Re: Vingrotsutfyllnader med Brodak Super Fil

Inlägg av Affe Lindholm »

Hej Niklas Ser snyggt ut Häls från öster Affe
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Vingrotsutfyllnader med Brodak Super Fil

Inlägg av Niklas_L »

Hej Jerker och alla andra som undrar hur det blir med domare- och regelkursen i år.
Svaret är att den tyvärr måste utgå p g a det stora deltagarantalet i F2B. Tävlingen börjar redan kl 10 på torsdagen då vi flyger 2 omg och avslutar med omg 3 på fredagen.
Skriv svar