Zaponlack och annat på varandra

Bygge och ytbehandling.
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Zaponlack och annat på varandra

Inlägg av Guzzten »

Kan man ha zaponlack i botten och köra med Randolph färger på det? Eller reser det på sig då?

Tänkte ha japanpapper och zaponlack som botten på nya modellen. Förr har jag (och pappa) lackat med servalack, men jag vill ha bättre yta och tänkte köra med Randolph den här gången.
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Zaponlack och annat på varandra

Inlägg av patternmaster »

Tjena!
Ja det ska gå bra, men inte tvärtom!
Men om du ska köra med Randolph så kan du ju ha deras klarlack i botten , eftersom du ändå ska ha den på toppen!
Men du tänker kanske ha någon 2K klarlack på toppen?
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Zaponlack och annat på varandra

Inlägg av Guzzten »

Jag vet inte vad jag ska på toppen. Vad rekommenderas? Jag har spruta och airbrush men ingen större vana. Går det att pensla med bra resultat?
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Zaponlack och annat på varandra

Inlägg av patternmaster »

Randolph 9701 klarlack med spruta, 3-5 tunna lager. Pensla inte! Spraya dope är inte så svårt, dock täcker den lite dåligt så man bör ha vitt som botten.
Har man det blir alla kulörer mycket grannare!
Thinner Randolph 9703, samma till färgdopen. (Dopen skall blandas 50/50 med thinner för sprutning)
Vill du sedan ha de riktigt blankt o fint(som Staffan)får du polera efter 2-3 veckors torktid!
Fördelen med 2K är att man sprutar på ett lager sen är det klart.(Har jag hört, har inte provat själv)
2K är väl giftigare också antar jag.
Mycket men kul jobb med dope, men Servalack går fortare! Fråga Micke Palm om Rustoleum!
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Zaponlack och annat på varandra

Inlägg av Guzzten »

Ni som sprutar, har ni byggt någon typ av lackbox? Kan tänka mig att hela hobbyrummet blir "smittat" annars....
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Zaponlack och annat på varandra

Inlägg av patternmaster »

Sprutar man dope så är den torr innan den landar, det blir lite damm av den bara.
I vår källarklubblokal skärmar vi av en stor hörna med draperier av byggplast och så sätter vi upp
en fläkt i källarfönstret (som ingår i "boxen"). Anordningen består av två gamla fläktar från en kyldisk
monterade på en spånskiva. På detta sätt stannar både damm och lukt inne i boxen. Inget märks utanför.
Fast jag tycker ju att det luktar gott.....
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 344
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Zaponlack och annat på varandra

Inlägg av StaffanE »

Brukar spruta i mitt hobbyrum framför ett litet fönster där jag har en kraftig fläkt. Den suger ut det mesta. Resten är bara damm.

Jag brukar använda den lågspännade butyratevaritanten från Randolph, A-1690.
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Zaponlack och annat på varandra

Inlägg av patternmaster »

Trelleborgs MFK:s lackeringshörna
Trelleborgs MFK:s lackeringshörna
IMG_0681 (Mobile).JPG (42.78 KiB) Visad 13028 gånger
Skriv svar