Thunderbird

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Thunderbird

Inlägg av Streamerhook »

Allas vår combatdomare Vernon Hunt GBR är även stuntfrälst och tillbringar stor del av sina pensionärsdagar med att bygga modeller. Just nu håller han på och färdigställer en Thunderbird stuntmodell. Vingen är först klädd med mylar och sedan medan japanpapper. Även mönstren är gjorda i papper. Vernon berättade att det tog åtskilliga timmar att få till de färgade bitarna. Men snyggt blev det, eller vad tycker Ni?
WP_20171002_16_08_03_Pro.jpg
WP_20171002_16_08_03_Pro.jpg (441.32 KiB) Visad 15182 gånger
WP_20171002_16_08_21_Pro.jpg
WP_20171002_16_08_21_Pro.jpg (393.73 KiB) Visad 15182 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1126
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Thunderbird

Inlägg av Michael Palm »

Oja, den var fin!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Thunderbird

Inlägg av patternmaster »

Mycket fin o välbyggd. Tidiga versionen med stående motor t.o.m.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Thunderbird

Inlägg av Tummen »

WOW :o
Kommer aldrig mer att visa bilder på mina plan här ;)
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Thunderbird

Inlägg av jerker »

:roll: Gammal fin modell! Originalet hade stående motor. Kan det vara en byggsats från Brodak? Den har stående motor! Jag har gjort liknande klädsel bl.a. på Cugaren!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Thunderbird

Inlägg av Streamerhook »

Helt rätt, Jerker. Det är en byggsats från Brodak. Vernon har snöat in på gamla stunt-modeller. Han köpte min Noblerbyggsats (tidigt 80-tal, grön låda) som ska byggas i vinter. Dessutom köpte han en Gieseke Nobler-byggsats och en Smoothie-byggsats av Jens G. Så nu ska det byggas....... Rena engelska Duracell-kaninen!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Thunderbird

Inlägg av Streamerhook »

Jag tycker sättet att först klä med mylar (dvs samma plast som på combatmodellerna) och sedan med papper är helskumt. Har aldrig ens haft tanken på att pröva det. Men det kanske är dags nu... Vernon säger att det funkar och gör att vingen blir stark. Tydligen ska friflygare använda samma teknik
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Thunderbird

Inlägg av jerker »

:roll: Vaknade till! Och tittade på ditt inlägg! Nu måste jag ge Micke beröm han var mig veterligen den som provade den metoden först!!!! :D :D :D : Det var flera år sedan! Om han har läs det någonstans vet jag ej!
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 344
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Thunderbird

Inlägg av StaffanE »

Snygg kärra!
Tanken med mylar och papper är att kombinera de bra egenskaperna, mylarets tålighet och papprets stumhet. Man ska också spara lite vikt när man inte behöver fylla träet med lack. Har köpt mylar, men inte vågat testa metoden på mina sprygelkärror. Blev polyspan istället.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Thunderbird

Inlägg av jerker »

:roll: Min erfarenhet av mylar är att den kan slakna med tiden! på combat modeller, då får man efter sträcka! Frågan är om det går när man har papper på Micke P.? Har du provat? Som Staffan skrev det går inte åt så mycket lack då den ej rinner igenom pappret!
Skriv svar