Straegan på bordet

Bygge och ytbehandling.
Gian Pinotti
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 jun 2017, 14:22

Straegan på bordet

Inlägg av Gian Pinotti »

Hej,
Stregan damp ner för några veckor sedan. Den ser väl ganska OK ut.
Lite modifieringar krävs för att bli helt nöjd. Både höjdroder och flapps är 4mm för tunna. Höjdrodren är vridstyva så dom är ok men flappsen är så mjuka så jag fattar inte att man skickade med dom. Bygger nog nya flapps eller så letar jag upp riktigt lös 2mm balsa och limmar flaken utan på flappsen. Blir det nya roder så blir det enligt Staffan Ekströms variant, avtagbara. En annan lustig grej är att motorbockarna inte sitter i centrum, skulle nog behöva göra mellanlägg under motorn på ca 3mm för att moturaxeln skall komma centrum.
Nåja.
Har inte börjat bygga den ännu.
Har nästan fått en träningsmodell färdig. Måste ju träna bort huvudsnurret och ringrosten med något. Fick tag på en FOX 15 rc motor. Aldrig körd, ny i kartong. Får väl sätta trotteln på full gas.
Det var kul att rita några streck på ritbrädan och skära lite balsa. Hade det mesta materialet liggande på vinden. Det går fort när man inte behöver göra en radioinstallation också.
Fortsättning följer.
// Pinotti
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Straegan på bordet

Inlägg av Michael Palm »

Hur menar du i centrum? Vingen? Enl min ritning är motorn 19mm över vingens centrumlinje.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Gian Pinotti
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 jun 2017, 14:22

Re: Straegan på bordet

Inlägg av Gian Pinotti »

Ok, lite svamligt.
Det sitter en ring i plywood längst fram som spinnern skall passa till.
Från sidan så sitter motoraxeln för högt. Alltså inte i centrum
Så jag skulle behöva bygga på kroppen med motsvarande ca 3mm för att spinnern skall passa.
Nästa fråga är om riktningen är rakt fram så att den inte pekar upp eller ner. Man blir ju lite fundersam. Men som sagt jag har inte börjat bygga än. Det får bli någon form av jigg innan ja börjar bygga. Typ en lång stång som siticker ut fram och är fästa på motorbockarna, palla kroppen så att det går att mäta att vinge, stabbe och motorbockar är parallella
Blev lite bekymrad när jag såg det märkliga.
Fortsättning följer.
// Pinotti
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Straegan på bordet

Inlägg av Michael Palm »

Ok, I see. Tror det är tänkt att det skall vara mellanlägg mellan motor och bockar. Jag brukar bygga upp och ner på ett riktigt plant underlag, då lägger jag motorbockarna plant emot underlaget och sen mäter jag in vingen mot underlaget. De riktigt duktiga har ju någon slags jigg med vattenpass i som de använder för att få vingen riktigt i linje. Därför har jag inte blivit världsmästare än. :D
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Straegan på bordet

Inlägg av patternmaster »

Det stämmer som Mikael skriver att man brukar ha 3mm duralplåt under motorn, följer det inte med såna i lådan?
Gian Pinotti
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 jun 2017, 14:22

Re: Straegan på bordet

Inlägg av Gian Pinotti »

Jo, jag har misstänkt att det skulle vara kunna vara en duralplåt emellan. Och det har jag liggande.
Det finns ingen med i alla fall. Det står inget nämnt och det visas inget på bilderna heller i beskrivningen.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Straegan på bordet

Inlägg av Michael Palm »

Jag har skickat ett PM till dig mr Pinotti.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Gian Pinotti
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 jun 2017, 14:22

Re: Straegan på bordet

Inlägg av Gian Pinotti »

Hej Palm,
Du skrev att du hade skickat ett PM till mig.
Det har inte kommit något ännu.
Du kan prova med jobb-mailet.
gian.pinotti@semcon.com.
Tackar på förhand.
// Pinotti
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Straegan på bordet

Inlägg av Michael Palm »

ok, nu har jag skickat ett mejl. ;)
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar