Modell och motor är på väg

Bygge och ytbehandling.
Gian Pinotti
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 jun 2017, 14:22

Modell och motor är på väg

Inlägg av Gian Pinotti »

Nu går jag i väntans tider.
Har beställt en Strega ARC av 3F, Brodak levererar inte ARF till Sverige längre, det blir för stora paket.
Beställde också en Aviastar 61. Kanske inte den bästa motorn. Det går ju alltid att byta upp sig!
Har ännu inte bestämt hur jag skall klä, plastfilm och strykjärn eller papper. Lite knepigt med dope när jag bor i lägenhet.
Vad jag däremot grunnar på är att göra vingen avtagbar. Hittade på nätet en spanjor som hade modifierat sin Strega. Skall försöka komma i kontakt med honom för att få veta om det verkligen håller som han har gjort. Det blir ju stora g-belastningar i hörnorna.
Några tipps angående klädsel tar jag gärna emot.
Fortsättning följer.
// Janne Pinotti
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Modell och motor är på väg

Inlägg av jerker »

:roll: Hej Janne! Jag brukar klä med papper! (Silkspan från Brodak medium!) Som jag färgar med tyg färg! Oljan brukar krypa under plasten så att den släpper. Går du in på tidningen LINA här 2008-09 finns ett repotage om hur man gör! :shock: Lycka till!
Bilagor
2017-07-05 15.jpg
2017-07-05 15.jpg (69.89 KiB) Visad 15625 gånger
2010-06-02_Oriental_a.jpg
2010-06-02_Oriental_a.jpg (106.29 KiB) Visad 15625 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Modell och motor är på väg

Inlägg av jerker »

:roll: Lina 2010 Nr 2 Repotage om klädsel!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1126
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Modell och motor är på väg

Inlägg av Michael Palm »

Gott val! Ingvar Nilsson i vår klubb (Kungsbacka) Kör med Aviastaren (har jag för mig, motorn går gött iallafall)i sin Strega. Han kikar in här på forumet med jämna mellanrum så det kanske kommer en kommentar från honom. Angående klädsel så har jag klätt några modeller med plast till sonen, de har inte hållt så länge att jag kan säga något om oljeinträngning. Själv har jag flugit med ett flygplan som är byggt av salig Ingmar Karlsson, det är bra gammatl och klätt med plast på vingarna, inga tendenser till släpp i skarvar och oljeinträngning. Min nya har jag klätt med Polyspan, suveränt material tycker jag. Väldigt lätt att klä med och stryktåligare än papper. Dock krävs dope, man grundar trät som med pappersklädsel, sedan lackar man fast klädseln med utspädd dope. Efter detta så krymper man klädseln med varmluftspistol, blir väldigt spänt och skrynkelfritt! Dopas 3-4 ggr efter detta och sen valfri ytbehandling eller färdigt om man kör butyrate.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Gian Pinotti
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 jun 2017, 14:22

Re: Modell och motor är på väg

Inlägg av Gian Pinotti »

Hej.
Papper, siden och dope är jag väl bekant med.
När jag byggde min Tunderbird på -60taletså var den klädd med färjat papper och zaponlack. Några lager lack och sedan doppade man fingret i aceton och gned fast pappret. Vatten för att sträcka och ett antal lager med lack. Ett lager med Humbrol skyddslack ovanpå. Inte så hälsosamt precis. Hjärncellerna har i alla fall räckt till idag.
Dom senaste åren med RC-flyg så har jag bara använt plastfilm. Det är ju oslagbart i sin enkelhet.
Fast det börjar luta åt typ Polyspan.
// Janne
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1126
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Modell och motor är på väg

Inlägg av Michael Palm »

Ett litet tips i all välmening. Innan du flyger Stregan,om du inte flugit på ett antal år. Ta ett snack med Staffan eller någon om han har något mindre plan du kan öva på först så du blir familjär med snurrandet och att vilket håll handtaget skall vridas kommer in i ryggmärgen igen.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Modell och motor är på väg

Inlägg av jerker »

:roll: Bygg en Geting! :lol: Finns många plankmodeller du kan testa! Fråga Hasse på 3F om ett billigt plan! Lycka Till!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1126
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Modell och motor är på väg

Inlägg av Michael Palm »

Nja. Det var inte riktigt så jag menade Jerker. Vår nye vän har ju flugit Thunderbird förr.Nåt mera åt Twister hållet tänkte jag. Har man inte flugit på ett antal år kan det ju vara bra att mjuka upp med något simplare. Det är ju synd om Stregan skulle sättas i backen.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Gian Pinotti
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 jun 2017, 14:22

Re: Modell och motor är på väg

Inlägg av Gian Pinotti »

Tja, det där med snurrandet kan väl vara ett problem i början.
För så där en 15-20 år sedan byggde jag en linkontrollmodell till grabben.
Paw 1,5 diesel i nosen. Vinge som liknade "Fantomen" fast med en profilkropp och konventionell stabbe.
Jäklar vad jag blev yr i skallen. Nu gällde det att komma ihåg hur man gjorde liggande åttor. Det funkade.
Vi flög riktigt mycket med den. Tyvärr så blev det inte mycket mer än så.
Det kunde ha varit den fjärde generationen modellflygare i familjen Pinotti. Men så blev det inte.

Jag kommer nog att klä med Silkspan eller Polyspan. Kan jag använda Bytrate dope från början. Den är bränslesäker om jag fattat rätt. Skall jag grundlacka ett par gånger. Lägga på klädseln och lacka utan på. Behöver jag inte gnida fast den.
Så många frågor det blir när jag inte har hållit på med den är typen av klädsel på länge.
Fler kommer efter hand. :D

// Janne
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Modell och motor är på väg

Inlägg av patternmaster »

Hej Janne!
Kul att du tänker använda den gamla goda metoden!
Butyrate från början är helt ok, även om det påstås att
nitratedope är lite klistrigare. Zaponlack använde man ju alltid förr och
sånt hade ju alla färghandlare. Lite knepigare nuförtiden.
Jag brukar lacka tills det blir lite glans på träet, sen fäster jag med
aceton, det tycker jag funkar bäst.
Butyrate är iallafall "avgaskladdsäkert", men spill inte rent bränsle, det tål det nog
inte i längden. Epoxy i motor o tankutrymme rekommenderas, men det visste du väl sen tidigare.
/Lars R
Skriv svar