Ny på forumet / Lämplig modell

Bygge och ytbehandling.
Gian Pinotti
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 jun 2017, 14:22

Ny på forumet / Lämplig modell

Inlägg av Gian Pinotti »

Hej,
Kan jag få lite hjälp. Har ett förflutet som linkontrollflygare på -60 och -70 talet.
Tävlade dock aldrig men flög mycket stunt med en Veco Thunderbird och en Veco Hurricane med Veco 35, samt en del combat med kompisar.
Sen blev det bara RC-flyg och en hel del flygande med F3a modeller. Sen slutade det med en massa F3d tävlande som jag slutade med för ca 5 år sedan. Har börjat se dåligt pga diabetes i många år. Inte bra när man flyger F3d. Men med stunt så är ju inte modellen längre bort än 20 meter.
Nu ska jag bygga en stuntnodell. Vad skall jag välja? Jag gilla r inte att bygga så en ARC eller ARF skulle passa.
Är det någon som har byggt Brodak Strega. Hur mycket lättare blir modellen om jag klär själv med papper osv. Vad skall jag välja för motor.
Sen en fråga. på min modeller så var det differentialflaps, används det överhuvud taget inte idag och i så fall varför?
Hälsningar // Jan Pinotti i Malmö
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Ny på forumet / Lämplig modell

Inlägg av jerker »

:roll: Hej! Och Välkommen! Är du släkt med Team piloten Pinotti som flög åt Rolf Hagel? Staffan Ekström bor i dina trakter! Han kan en hel del om Stunt! Det finns många ARF o ARC modeller att välja bland! Lycka till!
Bilagor
1965_RH_P.jpg
1965_RH_P.jpg (90.07 KiB) Visad 13725 gånger
Gian Pinotti
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 jun 2017, 14:22

Re: Ny på forumet / Lämplig modell

Inlägg av Gian Pinotti »

Jodå, pappa Mario byggde modellerna och Rolf fixade motorn.
Sen var det farfar som gjorde GP-motorerna en gång i tiden.
Har varit i kontakt med Staffa som hastigast.
Får prova igen när det inte är arbetstid.
Guzzten
Inlägg: 256
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Ny på forumet / Lämplig modell

Inlägg av Guzzten »

Jag har byggt en ARF Legacy fr0n Brodak. Med en Super Tiger .51 hamnar den på strax under 2 kilo.

Jag håller på med en Strega ARC med el setup, den som Brodak rekommenderar, och den är klädd med Coverall. Kommer kanna på ca 18-1900gr klar.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Ny på forumet / Lämplig modell

Inlägg av jerker »

:roll: Det här var kul! Jag har träffat alla gamla rävar inom linkontroll! Jag höll på mycket 1962- 1970 och fick ett återfall 2007! :lol:
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Ny på forumet / Lämplig modell

Inlägg av jerker »

:roll: Här har vi svart på vit vad du har skrivit!
Bilagor
1963-02_TR_allmant.jpg
1963-02_TR_allmant.jpg (155.9 KiB) Visad 13714 gånger
Gian Pinotti
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 jun 2017, 14:22

Re: Ny på forumet / Lämplig modell

Inlägg av Gian Pinotti »

Då har jag fått lite att tänka på.
Legacy är ju en elegant modell!
Fortfarande nyfiken på det där med differantialflaps?
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1126
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Ny på forumet / Lämplig modell

Inlägg av Michael Palm »

Hej. Differentialflaps används inte längre. Nu skall det vara lika stora flaps på båda sidor med samma utslag. Så om yttervingen är lite kortare så görs ytterflapset lite bredare. Paul Walkers Impact och Ted Fanchers Trivial Pursuit har tex så, och de är ju mästare så något ligger väl i det. :)
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar