CLASSIC 2017

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 428
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av Niklas_L »

Woaw!! Det blev riktigt lätt! Den kärran blir nog fantastisk att flyga!!
Grattis Lars! Du kommer att bli livsfarlig i Västerås! ;-)
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av patternmaster »

Tack Niklas, hoppet finns ju att man iaf kan höja spänningen en aning, haha!
Ganska nöjd med vikten, fast de här kärrorna bör nog inte väga mer egentligen.
En Stalker 61 eller Retro 60 är inte detsamma som en ST 60 i toppform.
Nu får vi se om skiten skakar sönder vid första motorstart!?
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av jerker »

:roll: Jätte fin!
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av patternmaster »

Tack Jerker! Har stora förväntningar inför provflygningen!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1126
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av Michael Palm »

Med den vikten och den motorn kommer den allt att prestera, sen är resten upp till dig ;-)
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
NisseD
Inlägg: 63
Blev medlem: 18 sep 2016, 18:48

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av NisseD »

Kanonfin och imponerade låg vikt!!
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av patternmaster »

Tack för omdömena Micke o Nisse!
Hoppas allt ska fungera som förväntat utan att man behöver
ta till hobbykniven!
Återkommer med flygrapport snart.
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av patternmaster »

Ja, här sitter man och tittar ut o längtar efter flygväder!
Tur att man kan gotta sig åt Ingemars färska stuntbilder från Landres!
Men man får ju jobba lite också, satt ihop en lite större tank
till Classic idag.
IMG_0598 (Mobile).JPG
IMG_0598 (Mobile).JPG (51.06 KiB) Visad 14869 gånger
Kockens kryddor fick släppa till plåten denna gång.
Kockens kryddor fick släppa till plåten denna gång.
IMG_0597 (Mobile).JPG (37.11 KiB) Visad 14869 gånger
Har lånat en 66 Long Stroke som ska testas o den drar
aningen mer soppa. Samma vevhus som 61:an så det är bara att skruva dit den.
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av patternmaster »

Hoppas alla har haft en bra flygsäsong!
Kanske dags för lite uppföljning av sommarens äventyr med
"Classic". Efter de första flygningarna hade jag nära nog skrotat projektet.
Det stora problemet var vibrationer. Ända ut i handtaget faktiskt, linorna
såg man knappt och motorn gick inte att ställa in med någon reda.
Vibbarna orsakade även att höjdstången lossnade från flaphornet med en
förhållandevis mild kvadd från planflykt som resultat!

Provade också med annan motor(tack Thomas J.!) och olika snurror men
inget hjälpte. Återstod att undersöka lite noggrannare hur de där ukrainska
kärrorna är byggda. Väldigt klent visade det sig. Det hade jag ju i och för sig noterat
tidigare, men man ska ju vara duktig och " förbättra" och ha sig.
Jag hade helt enkelt byggt nospartiet alldeles för stabilt!
Fram med kniven alltså. Väck med allt material som ansluter
motorbockarna till kroppssidorna. Kapade även anslutningen till
nosringen för säkerhets skull!

Limma ihop skräpet igen och ut o testa. Kan man tänka sig, nu var
vibbarna helt borta, inte vet jag var de tog vägen! Dvs normala vibbar och inget känns vid handtaget.
Motorn ska tydligen ha så lite kontakt som möjligt med resten av modellen.
Åtminstone när det gäller horisontellt monterade motorer av den här storleken.
Nu går motorn bra och kärran flyger bra och väldigt symmetriskt, lite mer fintrim
kanske behövs. Det visade sig som vanligt att det lönar sig att lägga ner tid på
att få planet rakt och lätt! Min Classic har tyvärr ökat i vikt till 1700g pga bl.a.
en blydagg i nosen. TP måste hamna exakt enl förlagan för att leadoutsen ska hamna rätt
för de är inte justerbara nämligen. Men 1700 är fortfarande ganska lätt.
De om detta! Nu kan man ju dra nytta av lärdomarna, för nu är det väl väl hög tid att dra igång
"CLASSIC 18"!?
Bilagor
Moddat med kortare överhäng och  lagt till finjusteringsmöjlighet
Moddat med kortare överhäng och lagt till finjusteringsmöjlighet
IMG_0615 (Mobile).JPG (36.02 KiB) Visad 14783 gånger
Klart för operation
Klart för operation
IMG_0603 (Mobile).JPG (52.17 KiB) Visad 14783 gånger
Lite fula ärr efter op. Propen är förmodligen en Belko.(Tack Niklas L!)
Lite fula ärr efter op. Propen är förmodligen en Belko.(Tack Niklas L!)
IMG_0613 (Mobile).JPG (45.75 KiB) Visad 14783 gånger
Nu drar vi igång Classic 18!
Nu drar vi igång Classic 18!
IMG_0617 (Mobile).JPG (24.39 KiB) Visad 14783 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av jerker »

:roll: Kul att läsa om dina bravader! :lol: Med det är konstigt med lin flyg. På 70 talet när Lelle N. och jag "lekte" modellflyg. Hade jag en konstig Combat modell med en Oliver Tiger Mk. 4 som skakade så linorna vibrerade ihop! Jag fick aldrig reda på varför! Den som lever får se! Ha det bra nu med din Classic! :shock:
Skriv svar