Giesecke Nobler ala' Nord

Bygge och ytbehandling.
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Giesecke Nobler ala' Nord

Inlägg av Lelle Nord »

Steg 2
Steg 2
20151219137 (640x480).jpg (223.63 KiB) Visad 11264 gånger
Steg 1
Steg 1
20151215120 (640x480).jpg (208.68 KiB) Visad 11264 gånger
Steg 3 osv, osv.
Steg 3 osv, osv.
20151224153 (640x480).jpg (102.8 KiB) Visad 11264 gånger
Hej,
Tro't eller ej men jag tänker bygga mitt livs andra stuntmaskin till nästa säsong, en TF Giesecke Nobler! (min utveckling går bakåt...)
Kom nyligen över en orörd byggsats, ursprungligen inköpt nån gång på 80-talet i USA tillsammans med två, i stort sett nya FOX 35:or.
Själva byggsatsen har fina, färdigstansade delar men balsakvaliteten kan jämföras med furu. Vingspryglarna får vara som dom är men flak, klossar och lister har jag bytt ut mot mycket lättare diton ur klubbförrådet. Det har sagts mig att en Nobler inte bör väga över ett kilo med en Fox 35 så jag siktar mot max 900 gram! Som den var pekade det mot 1200 gram! Går det så går det....
Vingen gick fort att bygga upp. Jag har Zappat rubbet, hoppas det är bra. Nu ska jag tillverka ett 4 tums lättviktsok innan vingen kan plankas. Stötstänger blir tunväggiga kryssvävda kolfiberrör(ø8,4 x ø8) från Carbix. (Ska även byta de lite tyngre kolfiberstötstänger som sitter i min Impact. Sparar några gram där med)
Vad gäller Foxarna så ska jag kroma cylindrar, vevaxlar och kolvbultar, de sistnämnda för att dom glappar lite väl mycket i kolvarna. Allt detta enkom för slitaget och bränsleekonomins skull.
Ska försöka uppdatera mitt byggande med jämna mellanrum, något mer kortfattat dock. Hade väl ett uppdämt skrivbehov så här första gången.
Hälsningar Lelle Nord
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Giesecke Nobler ala' Nord

Inlägg av jerker »

:roll: Välkommen i skaran! Kul med ett inlägg av dig! Nu blir det ännu större
anledning att åka till Västerås för att
flyga!!!! Ha det bra. Jerker
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Giesecke Nobler ala' Nord

Inlägg av Michael Palm »

Försök få tag på en High Zoot crank från Randy Smith också till nån av Foxarna, den är mer välbalanserad. Eller så kan du låna min och ta mått från och göra en egen.

Hälsn Micke
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Giesecke Nobler ala' Nord

Inlägg av Lelle Nord »

Hmm. Ser här en tappad sug på bild. Jag lovar dock att färdigställa denna Nobler vilket decennium som helst nu. Kärran ligger kvar som på bild fortfarande men flapsmekanismen har gått i stå. Måste ju göra på mitt eget sätt för att det ska vara roligt. Tar sån tid bara....
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Giesecke Nobler ala' Nord

Inlägg av Michael Palm »

Rom byggdes inte på en dag...... ;)
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Giesecke Nobler ala' Nord

Inlägg av Lelle Nord »

Det var (ännu) en rolig kommentar Micke!
Nåja, mina tre "överalltkromade" Fox 35:or är i alla fall ihopsatta och provkörda i bänk på Linflygets Dag, förra året.....
Skriv svar