Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport måndag, 1 maj

Regnet har öst ner hela dagen här i Karlstad så för min del blev det därför mycket gjort i mitt hobbyrum. Tanken justerades i min Gieseke Nobler i ett försök att få motorn att gå jämnare i loop och bunt. Jag pitchade också om en 3-bladig propeller inför flygpremiären med min Thunder Gazer.

För ett par dagar sedan fick nospartiet på min Nitro Max ett par lager glasfiberförstärkning för att bättre stå emot allmänt slitage och vibrationer från motorn. Väven limmades fast med Finishing Resin som förtunnats lite med metanol. Idag har glasfiberväven och övriga delar av kroppen slipats och några ojämnheter har spacklats.
Modellen är nu uppe i 980 gram. Kvar är att lacka kroppen med några lager dope samt klä den med SIGs Silkspan. Jag kommer också att spreja den med Hagmans Stålplast på några ställen.
Glasfiberväven jag använder väger 25g per kvm.jpg
Glasfiberväven jag använder väger 25g per kvm.jpg (163.21 KiB) Visad 3122 gånger
Nosen fick 2 lager av glasfiberväven.jpg
Nosen fick 2 lager av glasfiberväven.jpg (229.57 KiB) Visad 3122 gånger
Jag penslade även motor- och tankrum med finishing resin.jpg
Jag penslade även motor- och tankrum med finishing resin.jpg (251 KiB) Visad 3122 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport måndag, 8 maj

Värmen och det fina vädret är tillbaka här i Karlstad! Det har gjort det möjligt att stå utomhus och arbeta på modellen. Skönt nu när det har varit mycket lacknings- och sliparbete på kroppen. Det är svårt att undvika att det blir några skavanker och repor här och där när modellen hanteras så jag har använt Polyfilla lättviktsspackel på några ställen också. Det är väldigt lätt och torkar snabbt utan att sjunka in.
Jag har gjort klart stötstången till Rabe-rodret under helgen. Jag har använt de mått som Lars Roos gav mig förra året när det gäller fästpunkternas placering och hornets storlek så rodret fungerade direkt när stötstången var på plats. Rätt utslag på rodret kommer jag senare få ställa in när jag börjar flyga.
Pollyfilla lättviktsspackel rekommenderas.jpg
Pollyfilla lättviktsspackel rekommenderas.jpg (82.82 KiB) Visad 3036 gånger
Stötstången till sidorodret väger 2,5gram.jpg
Stötstången till sidorodret väger 2,5gram.jpg (187.27 KiB) Visad 3036 gånger
Hornet gjordes av 3 lager av 0,4mm plywood som Ca-limmats samman.jpg
Hornet gjordes av 3 lager av 0,4mm plywood som Ca-limmats samman.jpg (140.94 KiB) Visad 3036 gånger
Rabe-rodret testas och det fungerar som tänkt.jpg
Rabe-rodret testas och det fungerar som tänkt.jpg (187.4 KiB) Visad 3036 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport söndag 28 maj, Mors Dag!

Flyg- och tävlingssäsongen är i full gång. Karlskoga World Cup klarades av förra helgen och den här helgen har många varit i Herning och tävlat. Dock inte jag som stannade hemma för att istället gå på kusin- och släktträff på min mors sida. Allt detta betyder förstås att mitt byggprojekt fått stå tillbaka lite. Trots allt har jag gjort ett ryck med modellen då och då. Kroppen har klätts med SIG Silkspan. Tyvärr verkar SIG ha slutat sälja Silkspan men jag hade turen att komma över Erling Linnés restlager för ett tag sedan. Jag använde Randolph Butyrate dope för att fästa klädseln och penslade sedan 3-4 lager varav ett lager var med Randy Smith's porfyllare blandat i lacken. Det blev en hel del överlappande skarvar som krävde mycket slipning för att få bort. Efter slipning av lacken sprejades kroppen med Hagmans Stålplast i ett försök att få bort de sista ojämnheterna. Kvällen har ägnats åt att slipa bort så mycket som möjligt av primern. Kunde konstatera att några ställen kräver mer av Stålplasten så det kommer att bli mer slipning i veckan.
Målningsschemat är bestämt och det är snart dags att beställa schabloner till målningsarbetet. Först ska modellen dock grundmålas med vit färg.
Kroppen kläddes med SIG Silkspan i olika sektioner.jpg
Kroppen kläddes med SIG Silkspan i olika sektioner.jpg (228.16 KiB) Visad 2824 gånger
Tyvärr har Hagmans Stålplast en tendens att rinna vilket bl a hände vid kabinen.jpg
Tyvärr har Hagmans Stålplast en tendens att rinna vilket bl a hände vid kabinen.jpg (157.26 KiB) Visad 2824 gånger
Här kan man tydligt se att jag slarvat med att slipa över Silkspan-skarvningen.jpg
Här kan man tydligt se att jag slarvat med att slipa över Silkspan-skarvningen.jpg (163.23 KiB) Visad 2824 gånger
Jag har en mjuk och formbar slipkloss till de rundade delarrna på kroppen.jpg
Jag har en mjuk och formbar slipkloss till de rundade delarrna på kroppen.jpg (249.13 KiB) Visad 2824 gånger
Slipning av Hagmans Stålplast går väldigt lätt.jpg
Slipning av Hagmans Stålplast går väldigt lätt.jpg (257.93 KiB) Visad 2824 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Här kommer lite bilder från finisharbetet på modellen.
Modellen väger 1035g innan målning och 1180g efteråt med 3 lager klarlack.jpg
Modellen väger 1035g innan målning och 1180g efteråt med 3 lager klarlack.jpg (247.23 KiB) Visad 1078 gånger
Grundmålning med Insignia White.jpg
Grundmålning med Insignia White.jpg (207.68 KiB) Visad 1078 gånger
Maskning av schackrutor.jpg
Maskning av schackrutor.jpg (252.87 KiB) Visad 1078 gånger
Schackrutorna målades med svart på vit botten.jpg
Schackrutorna målades med svart på vit botten.jpg (247.29 KiB) Visad 1078 gånger
Aluminiumfolie fungerar bra att täcka med.jpg
Aluminiumfolie fungerar bra att täcka med.jpg (252.25 KiB) Visad 1078 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Lite mer bilder från målningsarbetet.
Första kulören är på plats - Ocala Orange.jpg
Första kulören är på plats - Ocala Orange.jpg (328.42 KiB) Visad 1075 gånger
Mera maskering.jpg
Mera maskering.jpg (259.37 KiB) Visad 1075 gånger
Insignia Blue - alla kulörer täckte efter ett lager.jpg
Insignia Blue - alla kulörer täckte efter ett lager.jpg (316.22 KiB) Visad 1075 gånger
Dags för texter och siffror.jpg
Dags för texter och siffror.jpg (289.67 KiB) Visad 1075 gånger
Problem med färg som släppte.jpg
Problem med färg som släppte.jpg (240.37 KiB) Visad 1075 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Har inte bestämt mig ännu om jag ska spreja 2K-klarlack på de utsatta ställena. Just nu väger modellen 1180 gram. "Hårdvaran" väger ca 600 gram och sedan tillkommer trimviker och lite spökvikt men jag bör klara 1850gram hoppas jag.
Silver blev sista kulören som sprejades på modellen.jpg
Silver blev sista kulören som sprejades på modellen.jpg (178.31 KiB) Visad 1075 gånger
Täckplasten sparar mycket tid när man ska spreja mindre områden på modellen.jpg
Täckplasten sparar mycket tid när man ska spreja mindre områden på modellen.jpg (181.58 KiB) Visad 1075 gånger
Det färdiga resultatet.jpg
Det färdiga resultatet.jpg (338.68 KiB) Visad 1075 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Streamerhook »

Otroligt fint jobb, Niklas!
När kommer Du förbi och målar objekten i mitt hobbyrum? :shock:
StefanOlsson
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av StefanOlsson »

Verkligen snygg målning, Niklas.
Jag gillar färgkombinationen!
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Tack Ingemar och Stefan för era trevliga omdömen!
Idag har jag stoppat i motor, pipa, tank och tippvikt för att se vad den slutliga vikten hamnade på. Vågen stannade vid 1760 gram vilket var bättre än jag vågade tro. Jag har inte kontrollerat tyngdpunkten ännu så det kan naturligtvis förändras framöver.
Bilagor
Med allt monterat slutade vikten på 1760g. Min klart lättaste modell hittills.
Med allt monterat slutade vikten på 1760g. Min klart lättaste modell hittills.
Nu med monterad hardware och tippvikt.jpg (337.65 KiB) Visad 946 gånger
Senast redigerad av Niklas_L den 08 okt 2023, 13:19, redigerad totalt 1 gånger.
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Lelle Nord »

:P Oj,oj, oj va snygg!
Skriv svar